Tuesday, August 4, 2009

PERSOALAN MENGENAI LESEN MEMANDU ????



Anda ingin membuat sebarang pertanyaan dan penjelasan berkaitan lesen memandu, jangan malu dan segan bertanya. Sila kemukakan soalan anda dalam ruangan komen. Perkhidmatan ini percuma. Insya Allah berdasarkan pengetahuan dan pengalaman lebih kurang 10 tahun dalam industri institut memandu saya akan bantu anda merungkaikan persoalan, kemusykilan dan penjelasan mengenai tajuk yang tertera sahaja. Terima Kasih.

638 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 638   Newer›   Newest»
rozangokngek said...

salam.. saya nak tanya, saya dah ada lesen motor full. dan sekarang saya hendak mengabil lesen kereta. perlukah saya mengambil semula lesen L?
terima kasih :)

Unknown said...

salam...saya kena saman kerana menunggang motosikal dengan lesen L tamat tempoh...boleh kah saya renew lesen saya?

Unknown said...

assalammualaikum tuan... lesen L saya dh lama mati dan tak igat mane letak senang cite "hilang" soalan saya boleh ke saya tunggang motor dengan lesen D??

EfanMohd said...

Lesen L saya dulu dah hilang..... saya dah ada lesen B2....skrng saya nk ambil lesen D.... apa perlu saya buat

Azwan Muhamed said...

salam, saya ada lesen L motor hampir 5 tahun dan masih hidup sebab saya renew setiap 6bulan dari umur 17 tahun.. saya nak tanya jika saya nak buat lesen P motor dan kereta sekali.. saya boleh meneruskan ke atau kena mula dari awal ? saya harap boleh diteruskan sebab KPP ujian komputer saya dah lepas.. Lesen L akan mati pada November nanti planning nak buat P motor & kereta full akhir tahun ni.. macam mana ya?

Unknown said...

Salam..saya sudah ada lesen L utk kenderaan B..tp tak sempat belajar sampai habis sbb baru pindah ke Putrajaya dari Manjung, Perak. Apa prosedur kalau saya nak sambung belajar di pusat memandu di Putrajaya? Sekian, terima kasih.

Unknown said...

Salam Azhan.sye nk tnye bleh ke ambik lesen sblum mlunas kn saman polis

Nurul said...

Assalamualaikum.

Nak tny. sy pemegang lesen memandu P. Pada bulan 5 2015 ni sy dh boleh tukar lesen memandu sy kepada CDL. tpi sekarang sy belajar di luar negara dan tidak dpt pulang pada bulan 5 tersebut. adakah sy boleh wakilkan ayah sy ke JPJ utk tujuan tersebut?

Unknown said...

Assalamu'alaikum.

Saya nak tanya, baru-baru ni saya gagal ujian jpj bahagian jalan raya saja. Saya lulus bahagian litar. Berapa bayaran untuk ulang ujian bahagian jalan raya tu?

Terima kasih.

Unknown said...

Assalam, sy kehilangan lesen L dan tempOh belajar 12jam x habis lg . boleh ke sy teruskan belajar 12jam tu? dan mcm mana nak buat lesen L baru?

Princess syrup said...

Assalam.saya dah lulus test jpj. Tapi belum sempat untuk membuat lesen p kerana terikat dengan jadual universiti. Lesen L saya sudah tamat tempoh. Kemudian lesen itu hilang...adakah saya tidak layak memegang lesen P tersebut.?
Terima kasih.

teykazul said...

Assalamualaikum
saya mempunyai lesen L utk kereta tetapi saya mndaftar utk memgambil manual.
bagaimana saya ingin menukar ujian kereta manual kepada auto? Adakah saya perlu menambah yuran?

Unknown said...

salam sejahtera En Wamas. saya sedang belajar memandu di IM Tawau dan sekarang sudah menpunyai lesen L, saya juga sudah mula belajar memandu dengan pengajar di IM Tawau. masalahnya sekarang saya perlu berpindah ke Kota kinabalu . soalannya adakah saya boleh menyambung semula kelas memandu saya di mana mana institut memandu di Kota Kinabalu? terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk soalan saya.

Unknown said...

Salam sy ade ptanyaan ttg lesen L yg dah lama mati,tpi sya dh memilik lesen b2,sy nk + class d adakah sy kene ambil ujian komputer lagi @ terus ke amali kereta..

Unknown said...

Salam...nk tanye..klau saye xde lesen moto b2...boleh ke sye nk buat lesen terus B full dan D

Unknown said...

salam.. mahu bertanya. boleh x saya menunggang motor berkuasa besar hanya berbekal kan lesen L untuk b full..? trima kasih

Unknown said...

Salam tuan. saya nak tanya, boleh ke saya nak tukar sekolah memandu? saya telah mendapat lesen L dan telah menjalani KPP 2 (praktikal 5 1/2 jam) di sekolah memandu A. tapi lepas tu saya rasa tak boleh nak teruskan belajar dengan cikgu di sekolah memandu A. Boleh kah saya nak tukar kepada sekolah memandu B, dan apa yg perlu dilakukan untuk menukar sekolah memandu? terima kasih

ayunie_good said...

Nak ambil lesen L dekat negeri bukan tempat tinggal kita blh ke?

Unknown said...

asalamualaikum en,saya ingin bertanya sekiranya saya ingin mengambil ujian ulangan jpj bahagian 2 untuk lesen b full di negeri lain boleh ke? sekiranya boleh apakah prosedurnya?

Homestay Asfa & Wazif said...

Salam, en wamas, saya ada lesen motor ambil pada tahun 2006, dan sekarang saya ambil lesen kereta, bila saya buat lesen memandu dekat jpj saya dapat lesen yang tidak ada tanda P lesen memandu percubaan, saya terus dapat lesen memamdu kompeten, saya keliru dengan status lesen saya ini, adakah pihak jpj salah keluaran lesen kepada saya

Unknown said...

Waalaikumussalam, klu lesen pertama dah penuh. Tmbhan lesen kedua tu akan dpt lesen penuh/ cdl secara aotomatik. Lesen P dikira utk lesen yg terawal diperolehi.

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh ambik test kat negeri lain. Dptkn surat pelepasan dari institut memandu & jpj negeri.tq

Unknown said...

Boleh ambik kat mana2 negeri di Malaysia.

Unknown said...

Blh bertukar dgn dapatkn surat pelepasan dari institut memandu & borang Sm4. Tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh memandu tanpa penumpang & tampal sticker L.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh jika cukup umur 16 thn utk mtr, kereta 17 thn.

Unknown said...

Waalaikumussalam, utk tmbh kelas D perlu ambik kpp balik & test komputer.

SBHternak said...

Assalam..saya mempunyai lesen D valid sampai 2016 dan lesen L B2 yang telah tamat tempoh 10 tahun. Soalan saya bolehkan lesen L ini diperbaharui semula? Terima kasih

Unknown said...

aslmkm.. ad kategori lesen yg lain x utk yg ad mslh blind test??

Unknown said...

Assalamualaikum, bang mcm mna klau saya gagal ujian buta warna di ujian komputer, kemudian saya pergi ke klinik and then gagal jga ujian buta warna kat klinik tu, adakah saya msih boleh mengambil lesen?

Unknown said...

Assalamualaikum en.Azhan...saya nk tnye..lesen L saya (11/06/2011-10/06/2013) dan telah pun tamat tempoh dan disebabkan masalah peribadi saya xdapat nak amik ujian utk lesen P..persoalan saya, perlukah saya sambung lesen L atau saya perlu mula dari awal? Terima kasih..

Oye said...

salam..saya ada lesen L motor dah 2tahun..tp ada P kereta..lesen L motor tu masih boleh renew tak?atau saya nak buat P motor kena amik exam semula ke atau saya boleh terus buat lesen P..

Jaidin cuckoo said...

salam wamaz...nak tanya ni...masih boleh sambung ke,ujian memandu saya tue,dah 10 bulan tak sambung belajar ujian komputer...

Unknown said...

salam. nak tanya. lesen P saya dah nak tamat tempoh pada 31 jan. tapi 31 jan tu jpj tutup. adakah saya patut renew lesen penuh sebelum 31 jan ataupun selepas? asap. terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum, cikguc kalau buta warna boleh x pergi ambil lesen?

Unknown said...

Salam. Lesen saya hilang boleh x nk buat yg baru di pejabt pos

xaxa said...

Salam...sy da 4 thun xpegi klas mto bru wat 6 jam shj...adakah saya perlu membuat lthn brmula dri klas kmputer smula?

Unknown said...

Waalaikumussalam Xaxa...kena masuk kursus baru balik, kursus sah tempoh setahun sahaja. Dalam tempoh tu kalau tak lulus ujian komputer maka kena ulang balik kursus.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, cuba ambik test kom dulu. Klu gagal dptkn borang pemeriksaan mata kat jpj negeri & check pakar mata kat hospital kerajaan @ swasta. Setelah doktor sahkan tiada masalah utk ambik lesen, serah balik ke jpj bhg pelesenan tadi dan ambik semula test 50 soalan shj.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, lesen hilang owner sendiri kena buat salinan kat jpj.Buat report polis dulu.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, lesen L sah digunakan 2 thn shj. Slps 2 thn kena ambik semula kursus kpp01. Tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, prosedur baru skrg lesen L sah guna 2 thn shj. Kena kursus mtr semula & test komputer utk dptkn lesen L mtr baru.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, boleh renew@tukar lagi ke penuh lesen P dalam tempoh setahun setelah tamat P. Klu lebih setahun setelah tamat lesen P tu akan dibatalkan.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, lesen L tu sah guna 2 thn shj. Kena kursus kpp balik.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, kena buat pemeriksaan dr dahulu utk pengesahan. Ada borang khas kat jpj tapi kena ambik test kom dahulu, klu gagal colour blind test baru ambik borang kat jpj dan check Dr pakar mata kat hospital kerajaan @ swasta. Klu Dr sahkan x ada masalah utk ambik lesen serahkan borang tu balik kat jpj utk pembatalan rabun warna serta boleh ambik test kom utk 50 soalan shj.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam Ifwat, klu Dr sahkan x lulus rabun warna terpaksa guna khidmat Driver. Pasal bila memandu perkara yg paling penting lampu isyarat tu. Klu x blh bezakan warna amat merbahaya utk memandu.tq

muhammad syafie said...

salam,,,, sy hanya ad lesen L,, sekiranya sy memandu sendirian apakh tindakan yg akn di kenakn?

muhammad syafie said...

salam,,,, sy hanya ad lesen L,, sekiranya sy memandu sendirian apakh tindakan yg akn di kenakn?

n_a_a said...

Salam encik..sy pelajar U & ada lesen B2 & D yg bakal tamat dlm 5 bulan lg tp sy x sempat lg mghadiri kelas utk ke lesen P.kalau sy nk completekn lesen kereta je dlu boleh ke? Atau sy perlu juga completekn lesen b2? Diharap encik dpt membantu. Tq.

Syed said...

Salam en. Wamaz..sy mendaftar buat lesen kereta dgn deposit rm250 dan telah hafir ke kelas dgr ceramah yg 3 jam tu..lepas tu sy tangguh seblom sempat buat L..kemudian lepas genap setahun sy nak sambung balik..adakah sy perlu buat balik semula dan deposit yg seblom ni di kire burn atau x?

zinnirah said...

salam cg.. saya nur. nak tanya, lesen p memang wajib buat di cawangan jpj negeri yang kita amik test je ye? kalau kat negeri lain xboleh ke?hu

terima kaseh cg..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum..sy nk tye tempoh mati Lesen L selama 2 tahun..mula dri kita test komputer atau Dri tarikh kita kuar kn Lesen L? Lg satu klo dah Ada Lesen moto perlu Kew hadiri kpp n buat test komptr semula? Tq..

Anonymous said...

Assalamualaikum...nak tnya lesen p saya akan tmt pada 31.3.15...bole x saya smbung awal dari tarikh tersebut

Noor Farahin said...

Salam en.wamas..
lesen p saya hilang..apa perlu saya buat?

Unknown said...

Assalamualaikum...saya ayyub

Saye dpt lesen p B2..dlm tempoh dua tahun boleh tak saya bawa pembonceng...kel selepas tmat 2tahun

Unknown said...

Saya nk tanya..bawa perkerja tampa lesen psv berapa saman dikenakan....?

syazanajelani said...

Assalamualaikum en. Lesen p saya sudah tmt tempoh 2013 dan telah hilang. Apa perlu saya lakukan?

syazanajelani said...

Jika lesen p saya yang telah tamat tempoh pada 2013 telah hilang adakah saya perlu ambil kelas memandu dari awal.

Unknown said...

Salam wamaz. Sy mmpunyai saman polis. Adakah bleh mmbuat lesen?


Unknown said...

salam..nk tanya..kalau dah ada lesen moto..perlu ambil semula kea ujian utk lesen kereta

Ahmadsharul said...

Salam. Encik sy nak tnya bole tk kalau sy pegi buat latihan motosikal sehari dan esok nya test jpj? Kerana lesen L sy lagi 3 hari tamat tempoh 2 tahun

Unknown said...

Salam, saya pemegang lesen b2, kalau nak buat lesen D kena mula dari awal ke?

Gigolo said...

Saya ada CDL D yg masih aktif dan LDL B&D yg telah tamat tempoh lebih 8thn..nk dptkn Bfull. Adakah kna buat blk ujian L drpd awal semula?

Unknown said...

As salam, sy nk tanye dulu adik sy pernah ade lesen kereta L. Amek lesen separuh jalan. Sebab dia tiada masa kerana dia bekerja di laut (offshore). Last dia renew lesen L tersebut tahun 2008. Untuk pengetahuan dia ade lesen B2 full. Persoalannye di sini sy nak kepastian, boleh tak sekiranya adik sy nak sambung balik buat lesen tersebut? Atau kene mula balik dari awal? Berapa wang kosnya?TQ

Unknown said...

salam en wamaz, lesen sy telah tamat tempoh 1 tahun 5 bulan, sy ada saman yg telah di senarai hitam jpj, bolehkah sy renew lesen sy? sy risau lesen sy di batalkan jpj.. sy mempunyai lesen CDL

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum , slmt berpuasa . saya nak tnya . lesen motor L boleh tak ride sorg2 pada tahun ni ? sebab ada sesetengah org kata hanya boleh digunakan utk belajar memandu saja .

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya nak tanya, lesen L sy akan tamat tempoh 2 tahunnya 1/7/15 ini. Tp sy telah pun renew lesen L sy tu. Sy masih belum habis belajar 8jam dan belum jpj. Sekiranya tarikh jpj sy adalah pd 2/7/15, adakah lesen L sy tak sah and sy tak dibenarkan mengambil jpj? sekian, Terima kasih.

Unknown said...

Bolehkah tuka lesen L untuk ambik manual kepada L untuk auto ..sebb saya dah gagal jpj .so bercdang ingin aaambik auto .adakah kena pegi ambil ujian sekali lagi utuk dapat
L semula

Unknown said...

Asalamualaikum cikgu wamaz.... saya nak tanya lesen L kelas D bole x digunakan utk bawa motor?

Unknown said...

Asalamualaikum cikgu wamaz.... saya nak tanya lesen L kelas D bole x digunakan utk bawa motor?

nur said...

Salam encik. Kalau saya lambat tukar lesen p ke lesen besar dalam tempoh 2 bulan mcm tu kena bayar denda apa apa ke?

Unknown said...

saya ada lesen L tp saya bekerja jauh dari institusi yg saya belajar ..saya dah bayar habis duit lesen.. jika saya nak buat lesen p di tempat lain.. kene bayar balik kah?? semuanya..

Unknown said...

Salam tuan . Lesen p motor saya telah tamat tempoh melebihi 2 tahun . Adakah lesen saya telah dibatalkan ?

Unknown said...

Sajujm
Saya nak tanya..
Thn lepas saya baru lulus lesen P dengan jpj..dan lesen akan tamat pada 28feb2016,hari ini sy kemalangan semasa memandu di waktu malam sebab silau..adakah lesen saya akan digantung? Adakah saya akan dikenakan denda? Berapa lama lesen saya akan digantung dan berapa ringgit denda akan dikenakan?

faZliNakoSmaNi said...

Salam. Adakah perlu untuk membuat bayaran penuh semula jika gagal ujian bagi lesen b2?

Unknown said...

Salam...saya baru je dpat lesen L B2..boleh ke saya menukar B2 kepada B full kerana tersilap mimilih kelas

Unknown said...

Assalamualaikum en Wamaz..sy memiliki lesen L utk kelas B2 dan D (ambil pakej kreta dan motosikal serentak) yg akn tamat tempoh pd bulan april 2016 ttp pihak institut memandu meminta sy utk ulang smula dgn kelas teori 8 jam dan ujian kmputer dri awal dgn alasan jpj telah memperkenalkn sistem bru yg tdak membenarkn kelas B2 dan D diambil serentak..mslh ini hnya utk lesen kreta shaja krana pihak IM menyatakn lesen L kreta telah ditendang oleh jpj atas alasn sistem bru yg dinyatakn sblm ini..adakah benar sistem bru ini diperkenalkn dan sy perlu membyr smula kseluruhn kos dan mengambil smula kelas dri awal atau hnya alasan institut memandu utk mengaut keuntungan..apakah tndakan yg perlu sy ambil jika sistem bru ini tidak btl..trma ksh

Unknown said...

Waalaikumussalam, memang betul sistem pengujian & lathn skrg menggunakan modul baru lathn. Pelajar yg ada lesen L lama perlu ikuti kursus kpp02 sblm lathn amali kpp03. Kos kpp02 bergntg pd ins. Memandu masing2.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, kena kursus semula drp awal. Sy nasihatkn ambik test B2 dulu. Lps 2 thn baru upgrade ke Bfull. Tq

Unknown said...

Lesen P akan dibatalkn jika mendapat 10 mata demerit. Sila rujuk mata demerit @ denda dlm buku kpp @ Website jpj.

Unknown said...

assalamualaikum..encik...lesen L saya dah tamat dua bulan....still boleh renew lagi ke???

Unknown said...

Saya ada kawan....dia pakai pasport baru2 ni lesen nya hilang then bila nak p jpj utk dapat kan yg baru tiba jpj tu cakap tiada dalam data...tahun tahun renew...bayar sama tapi alih2 takde dalam data....apa yg dia patut buat....skg ni memandu pun tanpa lesen..takan dia terpaksa ambil P balik..

Unknown said...

Saya ada kawan....dia pakai pasport baru2 ni lesen nya hilang then bila nak p jpj utk dapat kan yg baru tiba jpj tu cakap tiada dalam data...tahun tahun renew...bayar sama tapi alih2 takde dalam data....apa yg dia patut buat....skg ni memandu pun tanpa lesen..takan dia terpaksa ambil P balik..

Unknown said...

Saya ada kawan....dia pakai pasport baru2 ni lesen nya hilang then bila nak p jpj utk dapat kan yg baru tiba jpj tu cakap tiada dalam data...tahun tahun renew...bayar sama tapi alih2 takde dalam data....apa yg dia patut buat....skg ni memandu pun tanpa lesen..takan dia terpaksa ambil P balik..

nobody said...

Salam..Bolehkah renew lesen gdl lebih drpd setahun??Cthny 2 tahun atau 3 tahun??

Unknown said...

Assalammualaikum..saya nak tanya..saya dah lulus ujian jpj..tp sebelum mendapat kan lesen..sy perlu menunggu 3 hari bekerja bermula selepas hari ujian di jalan kan..jadi dlm tempoh 3 hari itu..bole kah saya memandu di atas jalan raya hanya berbekal dokumen pengesahan lulus ujian jpj..??

Unknown said...

Assalammualaikum..saya nak tanya..saya dah lulus ujian jpj..tp sebelum mendapat kan lesen..sy perlu menunggu 3 hari bekerja bermula selepas hari ujian di jalan kan..jadi dlm tempoh 3 hari itu..bole kah saya memandu di atas jalan raya hanya berbekal dokumen pengesahan lulus ujian jpj..??

Unknown said...

Assalamualaikum en wamaz. Saya dah ada lesen D penuh dan ingin ambil lesen B2. Adakah saya kena ambil kursus sekali lagi??

Unknown said...

Salam .. jika saya ingin tunda ujian komputer bagaimana ye ? ada dikenakan cas ape2 x ? sebab nie baru je mula nak berjinak dengan kelas memandu ..

Unknown said...

Jika lulus keputusan rayuan tamat tempoh lesen P adakah kna buat ujian jpj semula

Unknown said...

Saya pemegang lesen L manual..tetapi jika saya hendak tukar ke lesen L auto bolehkah???

Filzah said...

Assalam.. saya nak tanya... saya baru dapat lesen L bagi kelas D.. tapi saya nak amek lesen kelas B2.. Perlukah saya menghadiri kelas teori 8 jam tu & perlu jalani exam komputer sekali lagi ?

Unknown said...

Bolehkah saya memandu seorang diri selepas dapat Lesen LDL sekarang?

Unknown said...

Salam Encik..saya baru kena saman semalam kerana tak Tampa sticker P..bukan disengajakan..ats sbb yg x dpt dielakan..adakah lesen P sy dibatalkan..dan adakah cara atau rayuan yg sya boleh dibuat supaya lesen P sya tak dibatalkan?

Shasha said...

Hi, saya nak btanya, klu umur 16 tahun ambik lesen kreta boleh? Blaja je. Tpi birthday bulan february tahun depan. Klu blaja je dpt ke? Dan lesen trus klua dh abis blaja or tggu bulan 2 ?

Shasha said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam saya nk tnya,saya ada lesen L.macam mana saya nk tukar dari manual ke auto.bagaimana cara pertukaran dia

Unknown said...

Assalam encik...
Lesen L saya telah hilang dan tamat tempoh pada bulan 7 yang lalu ... Bagaimana ye.. Perlu ke saya ulang semula?

Unknown said...

Salam..kalau kita baru dapat p..tapi kita nk pinjam kereta sewa.kereta sewa tersebut kita kena tampal jugak Ke?

Unknown said...

Salam..kalau kita baru dapat p..tapi kita nk pinjam kereta sewa.kereta sewa tersebut kita kena tampal jugak Ke?

Unknown said...

Assalamualaikum, sya nk tanya jika bila dah ada lesen L utk kelas B2. Dh blh motorsikal ke?

nur said...

Nak tanya kalau saya nak ambil ujian komputer tapi ic saya rosak. Saya hanya ada ic sementara adakah saya masih boleh mengambil ujian komputer menggunakan ic sementara itu.

Che saufi said...

Wasalam.. Lesen L untuk motor boleh bawa kt jalanraya tp dgn selagi belum tamat tempoh tp tidak boleh membawa pembonceng... Manakala lesen L untuk kreta dan lori tdk boleh dibawa dibwa djalanraya ssuka hati melainkn ada pengajar yg diiktiraf oleh skolah memandu shja.. Hrp dpt mmbntu... Tq

Che saufi said...

Assalamualaikum en wamaz,sy nk buat lesen GDL tp saya ade malasah rabun jauh... Bolehkah kalau sy buat medical check up dgn pakai kacamata dan boleh ke sy dptkn lesen GDL?? MOHON PENCERAHAN...

Che saufi said...

Salam c.wamaz... Sya ada rabun jauh tp sy nk buat GDL boleh ke sy buat medical check up pakai kacamata dan boleh ke buat GDL??

MadAm TiraMisu.. said...

Salam,

Saya cuma nk tanya. Suami saya dah ada lesen kereta smpi lesen kenderaan bersendi. Tp takde lesen motosikal. Sekarang br beli motor. Macam mana process nak mohon lesen motorsikal ya?

Unknown said...

Assalamualaikum. Hai. Saya mula start buat lesen kereta dari bulan 12/2014. Disebabkan saya sibuk dengan kolej, saya tak berkesempatan untuk belajar betul2 dan saya gagal dalam ujian JPJ dan pernah mengulang sekali tapi gagal lagi. Cuti ni saya nak buat latihan extra dan saya nak try mengulang lagi sekali. Masalahnya agent saya cakap lesen L kereta saya hanya sah untuk tempoh setahun sahaja. Kiranya saya punya L tamat selepas 16/12/2015. Lepas 16hb tu kalau gagal jugak saya kena buat semula lesen dari awal. masalahnya, Saya tak pernah tahu pula lesen L kereta dipendekkan tempoh sahnya. adakah itu benar??

Unknown said...

Salam....
Saya nak tanya lesen b2 P saya sudah hilang...bagaimanakah nak dapat lisen balik dan adakah kena denda

Unknown said...

Salam....
Saya nak tanya lesen b2 P saya sudah hilang...bagaimanakah nak dapat lisen balik dan adakah kena denda

Unknown said...

salam en.
saya nak tanya,bila nk ambil lesen D sahaja kita kena ambil periksa semula ke @ dengar ceramah shj.Saya dah ada lesen penuh class B2

Unknown said...

salam en.
saya nak tanya,bila nk ambil lesen D sahaja kita kena ambil periksa semula ke @ dengar ceramah shj.Saya dah ada lesen penuh class B2

Unknown said...

Bro nak tnya ni.
Klau da 4blan kta tak mnghdiri klas kmputer msih bleh pgi ka pstu?

Unknown said...

Bro nak tnya ni.
Klau da 4blan kta tak mnghdiri klas kmputer msih bleh pgi ka pstu?

IYAA said...

ASSALAMUALAIKUM.. NAK TANYA KALAU LESEN L MOTOR TEMPOH MATI HAMPIR 8 BULAN BERAPA KENE BAYAR ATAU CAJ?

Cik Ainpipitembam said...

Salam. Nak tanya, saya masih belum renew lesen P saya yang tamat beberapa bulan lepas. Adakah saya perlu ambil kelas dan ujian semula?

Cik Ainpipitembam said...

Salam. Nak tanya, saya masih belum renew lesen P saya yang tamat beberapa bulan lepas. Adakah saya perlu ambil kelas dan ujian semula?

aVoCaDo said...

Assalamualaikum
Lesen L sy dh nk 3tahun
Tapi sy dh ada lesen B2
Sy nak tahu boleh ke lesen L sy d hidupkn semula utuk sy countinew lesen D...
Tq.

aVoCaDo said...

Assalamualaikum"
Sy nk tau lesen L sy boleh d renew lagi ke tidk..
sbb sy tak fhm sangat bab L ni bukan apa L sy dh 2tahun nak masuk 3th dh...sy dh dpt P moto..
P skg ni ay bercadang nk sambung semula lesen D..tetapi tidak pasti L boleh d renew lagi le tdk....tq.

Unknown said...

assalamualaikum, encik wamaz. Saya nak tanya, saya dh bayar half yuran memandu saya pada tahun 2012/2013 and stop sekejap sebab tengah study tapi pada tahun ni 2015 saya nak sambung lagi tp cikgu memandu saya cakap saya mesti start lagi semula dengan membayar sekali lagi which mean yurab yg kita bayar dulu burn mcmtu je. mcm mana ni? perlu bayar lagi sekali ke

Unknown said...

assalamualaikum, encik wamaz. Saya nak tanya, saya dh bayar half yuran memandu saya pada tahun 2012/2013 and stop sekejap sebab tengah study tapi pada tahun ni 2015 saya nak sambung lagi tp cikgu memandu saya cakap saya mesti start lagi semula dengan membayar sekali lagi which mean yurab yg kita bayar dulu burn mcmtu je. mcm mana ni? perlu bayar lagi sekali ke

Eyda Haida said...

asalamualaikum...
saya masih lesen P... sya kena saman sebab xpakai sticker P pada motor..
adakah lesen P saya akn terbatal

Eyda Haida said...

asalamualaikum...
saya masih lesen P... sya kena saman sebab xpakai sticker P pada motor..
adakah lesen P saya akn terbatal

Unknown said...

Kalau lesen L boleh memandu sejauh mana ?? Boleh bawak ke luar negeri ke ??

Unknown said...

Saya pemegang lesen L. Pada waktu mendaftar saya memilih manual. Apakah saya boleh menukar kepada Auto?

Unknown said...

Salam, jika institute saya sudah tetapkan tarikh untuk test jpj tanpa persetujuan saya, bolehkah saya ubah tarikh test bila saya dah yakin?

Unknown said...

Salam, bolehkah saya postpone tarikh test jpj yang sudah ditetapkan?

Unknown said...

assalam,kalau saya dah ada L kereta,perlukah saya mengambil ujian L semula untuk lesen motosikal?

Anonymous said...

Saya nak tanya nie.. Saya dah ada lesen B2 dgn D.. Jadi sekarang nie saya bukan lesen P , lesen besar dah.. Saya pula sekarang ini ingin membeli motor 1000cc , so saya kena ambil lesen Bfull kan.. Apa procedure dia ye ?.. Saya kena pergi sekolah memandu n belajar memandu semula ke ataupun cuma pergi JPJ

Anonymous said...

Salam En.Wamas
sy nk tanya, arini ptt sy kene ambil ujian komputer.tp sy xdpt hadir sbb ada kematian keluarga.dan agen sy tu ckp.sy dikira gagal n kene byr sekali lagi rm50 tuk buat ujian.adakah wujud isu sebegini?

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

A.salam lesen l saya sudah setahun dan saya masih belum habis kelas lagi adakah saya boleh menyambung kelas lagi?

Anonymous said...

Assalamualaikum nak tanya kalau nak tukar tempat test jpj yg lain.kena bawa document apa.tapi saya dah mintak dgn cikgu driving dia x bagi yg dia bagi lesen L.saya nak buat petukaran tempat belajar kereta.

Anonymous said...

Assalamualaikum kalau nak tukar tempat ulsngan test jpj ke tempat belajar baru.kena bawa document apa.yg document tu kita kena mintak kat tempat belajar lama ke gi kat jpj. Sebab cikgu yg mengajar x bagi document tu

Anonymous said...

Assalamualaikum kalau nak tukar tempat ulsngan test jpj ke tempat belajar baru.kena bawa document apa.yg document tu kita kena mintak kat tempat belajar lama ke gi kat jpj. Sebab cikgu yg mengajar x bagi document tu

Amaya Kurosaki said...

Assalamualikum encik wamas. Harapnye tempat pertanyaannni masoh dibuka. Saya telah mendapatkan lesen kereta L manual. Tetapi saya ingin menukar ke lesen kereta auto. Bagaimana saya hendak menukar ye?

Unknown said...

salam..lesen kereta 2 thun tu ikut lesen motor ke...baru buat leseb P..tq

Unknown said...

salam..lesen kereta 2 thun tu ikut lesen motor ke...baru buat leseb P..tq

Unknown said...

salam..lesen kereta 2 thun tu ikut lesen motor ke...baru buat leseb P..tq

Unknown said...

salam..lesen kereta 2 thun tu ikut lesen motor ke...baru buat leseb P..tq

Unknown said...

Salam En Wamas sya nak tnya klau lesen L motor digantung adakah sya bleh mngambil lesen kereta ?

Unknown said...

Salam En Wamas sya nak tnya klau lesen L motor digantung adakah sya bleh mngambil lesen kereta ?

Unknown said...

Salam Encik jika lesen motor L sya digantung adakah sya bleh mngambil lesen kereta ?

Unknown said...

Slam encik klau lesen motor L digantung bleh ka sya mgambil lesen kereta ?

Unknown said...

Assalamualaikum en.wamas.pada tahun 2014 saya telah habis belajar di institut memandu, tetapi tidak sempat dapat lesen P kerana atas sbb2 tertntu saya tidak dapat meneruskan sesi pembelajaran. Dan sekarang tahun 2016, saya nk smbung balik. Dan saya terpaksa mngulangi balik semua sesi bermula dari bengkel atau kursus. Tapi saya tak boleh ke ujian komputer kerana lesen L saye yg terdahulu tidak dibatalkan lg dan sekarang dah hmpir 3 bulan saya mnunggu. Ckgu saye kate pgwai jpj tak batalkan lg lesen sya. Macmmne ye?

Unknown said...

Salam..encik sy dah ada lesen penuh B2 dan ingin membuat lesen D adakah P untuk D nnty 2 tahun?

Unknown said...

Asslaamualaikum .... saya nk tanya kalau lesen renew L saya hilang... saya perlu buat apa...? Lesen L yg asal masih ade cuma tamat tempoh... jadi adakah saya cuma perlu renew mcm biasa atau ade bayarn denda...?

Unknown said...

Asslaamualaikum .... saya nk tanya kalau lesen renew L saya hilang... saya perlu buat apa...? Lesen L yg asal masih ade cuma tamat tempoh... jadi adakah saya cuma perlu renew mcm biasa atau ade bayarn denda...?

Unknown said...

Asslaamualaikum .... saya nk tanya kalau lesen renew L saya hilang... saya perlu buat apa...? Lesen L yg asal masih ade cuma tamat tempoh... jadi adakah saya cuma perlu renew mcm biasa atau ade bayarn denda...?

fathiah ibrahim said...

aslm...saya tgh belajar kereta manual lesen D..saya nak tukar ke kereta auto..Boleh ke? perlukan bayaran ke?

Mustaqim Malek said...

Assalamualaikum. Saya nak tanya. Saya sudah ada lesen class D. Saya naj ambil lesen motor pula. Tapi lesen L saya sudah lebih tempoh 2 tahun. Apa perlu saya buat?

Unknown said...

assalamualaikum sya nak bertanya ada cara lain tak untuk mendapat kan lesem P motor selain buat latihan 10 jam dan test jpj kerana sya bekerja tidak tentu masa

BiringMenaning said...

kalau lesen memandu telah disenarai hitam kan oleh jpj,masih bolehkah saya memperbaharui lesen memandu tersebut..

Unknown said...

Asslamualaikum...nk tnye Psal pertukaran tmpat ujian jpj ke psm lain..misalnye nk tukar tmpat dari negeri lain ke ngeri lain...sy sdah membuat byrn dkat psm ngari asal sya utk ulangan...nk tnye Psal ni jika sy nk buat ujian jpj knr buat byran skali lagi ke dkat ngeri orang lain?

Unknown said...

Assalamualaikum Boleh ke balik kampung pakai lesen L kalau jpj tahan kena saman ke .....

Unknown said...

Salam Tuan..
Anak sy telah memiliki lesen memandu L untuk motosikal kelas B.. Sekarang anak sy ingin mengambil lesen kelas D..adakah anak sy perlu menduduki ujian berkomputer..
Lesen L anak sy masih hidup..

m0ony said...

Assalamualaikum tuan.

Saya Sham, saya sudah ada lesen kereta tetapi gagal 2 kali lesen motor kelas B full. Kad lesen L pun dah hilang. Jadi, saya ingin tahu adakah boleh untuk saya buat semula lesen motor tetapi kelas B2 ? Dan adakah saya perlu membuat ujian komputer semula walaupun saya sudah ada lesen kereta ?

sekian, terima kasih.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam..nk tanya, klu dah ada lesen L keteta (D) tp nk tukar ke L auto (D-A) boleh ke encik?

Unknown said...

Salam encik wamaz, bolehkah lesen P ditukar ke lesen penuh sebelum tarikh tamat tempoh? Contohnya tarikh tamat tempoh lesen P saya 1/5/2016, saya nak tukar pada tarikh 28/4/2016. Boleh ke?

Acheron Aversa said...

Salam sy sudah ada lesen cdl utk motor, perlu x ujian rabun warna masa ambik ujian komputer utk lesen d? Cikgu di im ckp xpyh ujian buta warna terus jawab 50 soalan tu. Inginkan kepastian tq.

Acheron Aversa said...

Salam sy sudah ada lesen cdl utk motor, perlu x ujian rabun warna masa ambik ujian komputer utk lesen d? Cikgu di im ckp xpyh ujian buta warna terus jawab 50 soalan tu. Inginkan kepastian tq.

ayam_katik said...

Salam en wamaz. bagaimana kalau terbalik. dah ada lesen D dan ingin mendapatkan lesen B2?.

blastwithlove said...

Salam. Saya nak tanya. Boleh ke pemegang lesen L manual tukar ke auto? Sbb saya rasa saya susah sangat nak mahir bawa kereta manual.

Unknown said...

Salam en wamaz. saya pernah amek lesen pada awal tahun 2014 ,saya dah dapat lesen L tetapi sampai sekarang saya masih belum menyambung kan lesen saya ke P. Lesen saya B2 and D. Adakah saya masih boleh menyambung ke lesen P atau saya kene buat lesen baru ? bayran kos dia berbeza ke atau macam mana ? dan saya telah disenarai hitamkan. mohon penjelasan en wamaz . Terima kasih

by ; Zara

Unknown said...

Salam cik.saya ade punye lesen L utk motor dah melebihi tmpoh 2 tahun.bayaran sudah habis di lakukan tp sy xpernah lg hadir utk kelas memandu.ape yg harus sy lakukan.adakah perlu membuat pendaftaran baru semula

Unknown said...

Salam cik.saya ade punye lesen L utk motor dah melebihi tmpoh 2 tahun.bayaran sudah habis di lakukan tp sy xpernah lg hadir utk kelas memandu.ape yg harus sy lakukan.adakah perlu membuat pendaftaran baru semula

Unknown said...

Salam cik.saya ade punye lesen L utk motor dah melebihi tmpoh 2 tahun.bayaran sudah habis di lakukan tp sy xpernah lg hadir utk kelas memandu.ape yg harus sy lakukan.adakah perlu membuat pendaftaran baru semula

Unknown said...

assalamualaikum. mcm saya ada 2 sesi latihan. tapi satu sesi tu tak hadir ? maacam mna ye ?

Unknown said...

Salam.
Lesen L saya tamat tempoh 3/5/2016.
Saya mahu renew lesen saya pada 10/5/2016.
Adakah saya akan dikenakan denda oleh jpj kerana lewat renew lesen L?

Aqilah Khairi said...

Assalam En Wamaz.

Saya nak bertanya sekiranya saya mempunyai lesen motor tapi telah tamat tempoh pada tahun 2012 kemudian lesen tersebut telah pun hilang. Apa yang perlu saya lakukan?adakah saya masih boleh buat rayuan?sedangkan antara dokumen yang diperlukan untuk renew lesen untuk buat rayuan adalah salinan IC & lesen memandu?

http://www.jpj.gov.my/rayuan-lesen-memandu-tamat-tempoh1

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum encik wamaz
Lesen L saya dah tamat tempoh lebih dari 2 tahun. Semasa dapatkan Lesen L, saya belajar di sekolah memandu di Perak dan tidak membayar penuh yuran dan tidak mengambil ujian JPJ lagi (sebab peribadi). Saya telah pindah ke Putrajaya dan ingin belajar di sekolah memandu di sini. Apakah prosedur-prosedurnya?

Unknown said...

Says nak tnya sikit saya dah ada lesen motor saya nak ambik lesen kereta saya kena ambik ujian komputer lagi x?

Unknown said...

Salam..saya da lulus jpj..nak buat lesen..tp lesen L sy hilang

Unknown said...

assalamualaikum sy telah mendaftar untuk membuat lesen D kereta di sbuah syarikat lesen kereta berdaftar sy telah pon selesai menjalani kpp 01 dan trlah membuat ujian komputer . disebabkan kekangan yang tidak dapat saya elakkan bolehkah saya menyambung kelas pemanduan sya yang seterusnya di lain cawangan atau institusi pemanduan lesen yang lain

Unknown said...

assalamualaikum sy telah mendaftar untuk membuat lesen D kereta di sbuah syarikat lesen kereta berdaftar sy telah pon selesai menjalani kpp 01 dan trlah membuat ujian komputer . disebabkan kekangan yang tidak dapat saya elakkan bolehkah saya menyambung kelas pemanduan sya yang seterusnya di lain cawangan atau institusi pemanduan lesen yang lain

YusAzua said...

Salam encik,
Saya tiada apa2 lesen. Saya nak buat lesen memandu. Boleh kah saya ambil lesen memandu tapi saya ada saman polis blacklist? Saya tiada apa2 masalah dgn jpj.

YusAzua said...

Salam encik,
Saya tiada apa2 lesen. Saya nak buat lesen memandu. Boleh kah saya ambil lesen memandu tapi saya ada saman polis blacklist? Saya tiada apa2 masalah dgn jpj.

Unknown said...

As salam..saya ada satu persoalan...saya ingin membuat lesen D..saya telah menghadiri kursus KPP tetapi bila saya ingin mendaftar untuk ujian berkomputer nama saya disenaraihitam oleh jpj disebabkan saman lampau..saya check saman online tiada...mungkin saya perlu hadir mahkamah utk menyelesaikan saman tu..soalan saya adakah saya masih blh meneruskan utk buat lesen setelah saman itu diselesaikan?atau ada had masa nama saya disenaraihitam..terima kasih.

Unknown said...

Assalam , tumpang tanya , saya sekarang lesen P dah habis , cuma nak sambung ke lesen besar je, tetapi saya mempunyai saman polis , boleh kah saya renew atau saya perlu bayar saman polis dahulu , baru boleh tukar lesen besar .

Unknown said...

Assalam , tumpang tanya , saya sekarang lesen P dah habis , cuma nak sambung ke lesen besar je, tetapi saya mempunyai saman polis , boleh kah saya renew atau saya perlu bayar saman polis dahulu , baru boleh tukar lesen besar .

Unknown said...

Asalamualaikum Kalau lesen L boleh keluar johor tak?

Unknown said...

Asalam kalau lesen L moto boleh keluar johor tak?

Unknown said...

salam tumpang tanya en wamaz...jika sudah booking latihan 2 jam tapi tidak hadir...adakah akan dikenakan denda bayaran

Unknown said...

Assalamualaikum En Wamas..Lesen memandu abang say dah tamat tempoh selama 12 tahun, jadi dia buat rayuan untuk pembaharuan lesen dan pemohonan dia diluluskan. persoalannya saya di sini ialah, adakah lesen dia nanti kembali kepada P atau terus menjadi CDL? Kedua, bolehkah dia terus mengambil lesen GDL setelah lesen memandu dia diperbaharui?TQ

Unknown said...

Salam nak tanya. kalau saya pemegang lesen PDL boleh ke saya memandu di negara luar yang mengiktiraf lesen memandu malaysia

Unknown said...

assalamualaikum...saya nak tnya jika esok ada hari ujian jpj..tetapi kad pengenalan saya hilang..boleh kha mengambil ujian tersebur

Unknown said...

assalamualaikum...saya nak tnya jika esok ada hari ujian jpj..tetapi kad pengenalan saya hilang..boleh kha mengambil ujian tersebur

Unknown said...

Salam encik sekiranya saya sudah lulus ujian lesen kereta untuk ujian jalan raya. Tetapi belum lulus dgn ujian litar. Bolehkh saya amik ujian litar setelah 1 tahun? Ada tempoh ke selepas lulus jln raya?

Unknown said...

Assalamualaikum En Wamaz, nak tanya 2 soalan :

1) kalau dah ada lesen L manual kereta blh ke bertukar ambil lesen auto kereta?

2) sekarang sy continue study di Perak, boleh ke sy sambung lesen L kereta tadi di Perak?atau perlu maklumkan atau ambil apa2 dokumen di sekolah memandu sebelum ni di Selangor? Lesen L sy dipegang oleh sekolah memandu di Selangor.Terima kasih.

Unknown said...

Assalamualaikum En Wamaz, nak tanya 2 soalan :

1) kalau dah ada lesen L manual kereta blh ke bertukar ambil lesen auto kereta?

2) sekarang sy continue study di Perak, boleh ke sy sambung lesen L kereta tadi di Perak?atau perlu maklumkan atau ambil apa2 dokumen di sekolah memandu sebelum ni di Selangor? Lesen L sy dipegang oleh sekolah memandu di Selangor.Terima kasih.

Unknown said...

salam encik, saya nak tanya. saya ada lesen L manual dan haritu saya fail jpj. sekarang ni saya nak tukar ke auto. apakah procedure untuk tukar? harap dibalas! thank you

Unknown said...

Salam...nak tanya lepas lesen P 2 tahun saya nak buat lesen E full boleh tak??? Atau nak tunggu setahun lagi baru buat lesen E full

Iza Mat said...

Assalamualaikum en azhan.. Saya da ada lesen kereta.. Utk dapatkan lesen motor,adakah sy perlu mengikuti kpp n ujian komputer lagi ?

Unknown said...

salam encik,

saya ada lesen p thun 2009~2010. tapi saya lambat untuk tukar ke full dari tarikh yg spatutnya.

saya pergi ke jpj segamat pada masa itu untuk pertanyaan tetapi mngecewakan. mereka hanya suruh saya membuat kembali lesen itu dari awal.

oleh kerana itu, sy tidak pernah memperbahrui atau membuat lesen full. adakah masih boleh untuk saya menukar kepada full? atau harus membuat dari awal?

Unknown said...

Assalamualaikum saya nak tanya niii.... Selepas kita lulus ujian komputer untuk B2 brapa lama kita boleh dapat lesen L?????

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 638   Newer› Newest»