Wednesday, March 12, 2014

Senangnya Memandu Kereta Gear Manual (Bhg 3)

Selamat bersua kembali, kali ini saya akan sambung penulisan mengenai bagaimana menggunakan gear 1 hingga 5 dan gear Reverse. Di harap anda telah mengikuti topik ini pada Bhg 1 dan Bhg 2 kerana ia merupakan kesinambungan daripada Bhg tersebut.

Perlu diingatkan bahawa kita perlu memulakan pergerakan kenderaan dengan Gear 1 bukan Gear 2, 3, 4, 5 ya!. 

Terdapat tiga kaedah yang boleh di gunakan apabila anda hendak membuat pertukaran gear daripada gear 1 ke 2 sehinggalah gear 5. 

Kaedah Pertama, kita boleh berpandukan kepada jarum RPM (Tachometer) di mana setelah kita gerakkan kereta dengan gear satu dan menekan minyak kereta akan laju. Jarum RPM akan naik mengikut minyak yang ditekan. Tahap yang sesuai untuk pertukaran gear 2 adalah setelah jarum RPM sampai ke nombor 3 ( Lihat Foto). 

https://www.facebook.com/pages/Ingin-Lesen-Dan-Belajar-Memandu/251793924850536?ref=hl

 Kaedah Kedua berpandukan spedometer, cara senang faham gear 1 speedometer pada 0 km/j, gear 2 = 20  km/j, 3 =30  km/j, 4 = 40  km/j, 5 = 50 km/j ke atas atau 70 km/j ke atas. Biasanya nisbah pertukaran yang tepat dinyatakn dalam buku panduan kereta yang di beli. Ini adalah anggaran yang senang diamalkan.

Kaedah Ketiga berpandukan dengar bunyi deruan enjin. biasanya bila RPM cecah no 3 enjin akan bunyi kasar sikit dan sesuai untuk melakukan pertukran gear.

Semasa hendak menukar gear 1 ke 2 kaki kanan anda perlu lepaskan pedal minyak sepenuhnya dan tekan klac sepenuhnya disertaikan dengan masuk gear 2. Setelah masuk gear 2 lepas klac perlahan-lahan dan tekan semula pedal minyak.

Pertukaran gear seterusnya 3, 4 dan lima guna teknik yang sama seperti gear 1 ke 2 iaitu RPM sampai ke no3 boleh tukar gear. Pastikan anda jangan melihat pedal gear semasa pertukaran dilakukan, cuma biasakan rasa pergerakan tangan mengikut kedudukan gear.

Manakala Gear Reverse (Mengundur) hanya perlu pastikan kereta berhenti sepenuhnya sebelum digunakan, tekan klac sepenuhnya dan masuk gear Reverse. Biasanya Gear Reverse di gunakan untuk mengundur jarak dekat seperti masuk Side Parking, garaj, parking mengundur, tiga penjuru dan seumpamanya.

Semoga sedikit sebanyak dapat memberi kefahaman kepada anda. Selamat belajar dan memandu.

3 comments:

Aziha Ismail said...

Terbaik laa..👍👍👍👍
Terima kasih atas perkongsian..

Unknown said...

Terima kasih ..dngan adanya panduan nie memudahkan sye utk lebih memahami fungsinya ..

Bibir Berbicara said...

As salam...

Cmna plak klu nak drop gear? Cth dr pmanduan 50kmj, pastu d depan ada trafik light. Apa cara yg bagus supaya kereta lebih trjaga? Adakah drop gear mengikut level atau msuk neutral, then msuk gear rndh?