Wednesday, March 18, 2009

Kemahiran Memandu

Terdapat segelintir pemegang lesen P atau CDL yang masih takut memandu dan tidak yakin pada diri mereka sendiri. Berdasarkan pengalaman saya antara puncanya kerana mereka takut jika di hon oleh pemandu lain dan kerana mengharapkan suami atau abang menghantar mereka kemana-mana lokasi seperti klinik, pasar, hospital, tempat kerja dan seumpamanya.

Perkara yang paling di takuti jika mereka mengendalikan kereta bergear manual ialah apabila berhenti di persimpangan, lampu isyarat, hendak membelok dan semasa hendak memulakan perjalanan. Kenapa ?. Kerana takut enjin mati !!!!. Pemandu baru atau mereka yang jarang memandu begitu "fobia" atau trauma jika enjin mati semasa dalam kesesakan lalulintas, di persimpangan, di tempat lampu isyarat dan seumpamanya.

Di sini satu petua yang anda boleh amalkan bagi mereka yang menggunakan kereta bergear manual iaitu apabila berhenti di persimpangan dan hendak mula bergerak, kita angkat 'clucth' (cekam) separuh atau terasa bergetar bonet hadapan sikit dan seterusnya tekan pedal minyak sedikit ( jika terdapat meter RPM atau tachometer pada dashboard lihat jarum pada no 2) dan seterusnya bergerak ke hadapan dengan melepaskan cekam secara perlahan-lahan. Ingat jangan sampai anda seperti orang naik kuda dalam kereta iaitu mereka yang tekan minyak tetapi kaki kiri menekan cekam ke bawah dan ke atas tanpa di lepaskan kerana mereka panik.

Untuk mendapatkan kemahiran ini anda perlu selalu praktis dan kerap memandu. Sematkan dalam minda teknik yang di pelajari dari jurulatih anda sehingga ia menjadi sebati dan secara automatik kaki anda melakukannya apabila memandu. Di samping itu, anda perlu ingat kedudukan gear dan pastikan jangan melihat gear apabila membuat pertukaran semasa mamandu. Perbuatan melihat gear akan membahayakan pemandu dan para pengguna jalanraya lain kerana mungkin akan menyebabkan kemalangan.

Anda boleh mendapat dan mempelajari semula kemahiran memandu dari jurulatih-jurulatih yang berpengalaman di sekolah memandu atau institut memandu yang berhampiran tempat tinggal jika lama tidak memandu.

Sebenarnya memandu merupakan satu aktiviti yang menyeronokkan jika kita fikir secara positif. Di mana dengan adanya lesen memandu seseorang akan melakukan sesuatu urusan dengan mudah dan cepat.

Kemahiran memandu sebenarnya akan di perolehi jika kita selalu membuat latihan dan seterusnya kerap membuat pemanduan sendiri samada secara sendiri atau di temani oleh suami atau rakan-rakan.

Kita mesti ingat bahawa mungkin pada suatu hari nanti, jika suami tiada di rumah dan berlaku kecemasan seperti anak deman panas pada jam 3 atau 4 pagi!!!!! siapa yang hendak bawa ke klinik atau hospital jika tidak kita sendiri atau jiran ( jika jiran mempunyai kereta atau bersedia hendak menolong), tetapi ingat takkan pada setiap masa kita hendak meminta tolong dari jiran, mereka pun ada komitmen masing-masing.

Perkara utama yang mesti dan wajib di patuhi ialah peraturan dan undang-undang jalanraya dan sentiasa berhati-hati agar tidak berlaku kemalangan.

Insya Allah jika anda telah mempunyai lesen memandu dan berhati-hati, jaga jarak mengekori dan seumpamanya anda akan selamat pergi dan balik ke lokasi yang diingini dan tidak akan terlibat dengan kemalangan.

Perkara lain untuk menjadi pemandu yang cekap dan berhemah ialah anda mesti berani yakin dan percaya pada diri sendiri. Gunakan ilmu pemanduan yang di pelajari sebaik mungkin dan memandu dengan tenang dan seronok.



No comments: