Sunday, March 8, 2009

PERATURAN MEMOTONG KENDERAAN

Saya sambung penulisan saya setelah menyepi buat seketika. Suka saya membicarakan mengenai peraturan memotong kenderaan. Sebelum saya menerangkan satu persatu peraturan tersebut seseorang pemandu mesti tahu kenapa perlu memotong kenderaan dalam situasi berikut :-
1) Kenderaan di hadapan bergerak terlalu perlahan seperti lori dan seumpamanya.
2) Kenderaan di hadapan ingin membelok.
3) Kenderaan di hadapan ingin memasuki persimpangan.
4) Kenderaan hadapan di pandu secara merbahaya ke kiri dan ke kanan ( Pemandu Mabuk ).

Manakala tempat-tempat yang di larang memotong perlu di ambil perhatian seperti :-
1) Kawasan selekoh, persimpangan.
2) Kawasan mendaki bukit.
3) Kawasan garisan berkembar.
4) Kawasan sekolah, perumahan, pasar tani, pasar malam atau kawasan sibuk.
5) Di dalam terowong.

Kalau kita perhatikan tatkala memandu di atas jalanraya, terdapat segelintir pemandu yang menunjuk-nunjuk kemahiran masing-masing tanpa memikirkan keselamatan mereka dan pengguna jalanraya lain dengan memotong di kawasan berbahaya seperti di selekoh, garisan berkembar dan seumpamanya yang di larang. Adakah mereka tidak tahu peraturan dan undang-undang jalanraya?. Adakah mereka tidak mempunyai lesen memandu ?. Adakah mereka kurang akal kerana tahu kawasan berkenaan amat merbahaya tetapi buat-buat tidak tahu?. Adakah mereka memotong di tempat-tempat merbahaya kerana kecewa dengan kenderaan di hadapan yang terlalu perlahan, lalu hilang kesabaran dan keselamatan di alpakan kerana mengikut nafsu dan sikap panas baran ?.

Ada satu lagi spesis pemandu yang akan memotong kenderaan di hadapan dengan laju tetapi selepas di potong mereka akan masuk persimpangan di hadapan yang jaraknya beberapa meter sahaja. Semua ini merupakan sikap para pemandu kita di Malaysia yang pelbagai ragam dan jenis, di mana mereka memandu untuk menunjukkan kecekapan kononnya, sombong, ego dan mementingkan diri sendiri. Kita sepatutnya sentiasa beringat bahawa kemalangan tidak berbau, boleh berlaku bila-bila masa di mana-mana jika kita tidak berwaspada.

Terdapat sepuluh peraturan memotong yang perlu di amalkan dan di hayati oleh setiap pemandu dan bakal pemandu di jalanraya bagi mengelakkan kemalangan semasa memotong atau di potong sebagaimana di bawah :-

  1. Berada di belakang kenderaan.
  2. Memeriksa dan melihat ke hadapan dalam 12 saat atau 100 meter.
  3. Memeriksa dan melihat ke belakang menggunakan cermin sisi kiri dan kanan serta cermin pandang belakang untuk memeriksa kawasan "Blindspot" atau terlindung daripada pandangan mata.
  4. Memberi isyarat ke kanan.
  5. Bergerak ke kanan.
  6. Melajukan kenderaan tetapi jangan melebihi had laju yang di tetapkan.
  7. Berkomunikasi menggunakan lampu atau hon.
  8. Memberi isyarat ke kiri.
  9. Bergerak ke masuk ke kiri dengan melihat cermin pandang belakang dan nampak depan kenderaan yang di potong terlebih dahulu sebelum bergerak masuk semula ke dalam laluan asal.
  10. Menyambung kelajuan dan meneruskan perjalanan.
Jika semua pemandu kenderaan memahami dan mengamalkan 10 (sepuluh) peraturan memotong ini nescaya kita Insya Allah akan terhindar daripada kemalangan semasa memotong dan di potong. Jadilah pemandu berhemat kerana ia mampu mengelakkan anda daripada kecelakaan dan kemalangan. Berhati-hati semasa memandu di jalanraya 24/7 iaitu 24 jam sehari dan 7 hari seminggu untuk keselamatan bersama setiap kali berada di atasnya. Di samping sentiasa sabar, bertolak ansur, bertimbang rasa dan berfikiran positif tatkala memandu kerana jalanraya di kongsi bersama kira-kira 15 juta kenderaan di Malaysia bukan untuk kita seorang. Jumpa lagi di lain tajuk.





2 comments:

Syz said...

Assalam tuan, bleh sy tau rujukan dari mana ? atau dari pengalaman ?

Kimi said...

Rasanya rujukan tu dari buku memandu