Tuesday, August 4, 2009

PERSOALAN MENGENAI LESEN MEMANDU ????



Anda ingin membuat sebarang pertanyaan dan penjelasan berkaitan lesen memandu, jangan malu dan segan bertanya. Sila kemukakan soalan anda dalam ruangan komen. Perkhidmatan ini percuma. Insya Allah berdasarkan pengetahuan dan pengalaman lebih kurang 10 tahun dalam industri institut memandu saya akan bantu anda merungkaikan persoalan, kemusykilan dan penjelasan mengenai tajuk yang tertera sahaja. Terima Kasih.

638 comments:

1 – 200 of 638   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Salam Wamaz, lesen sy dah tamat tempoh hampir 8 tahun, sy nak kena ambil kursus semula drp awal ke ?.

Unknown said...

Waalaikumussalam, utk pengetahuan tuan kita boleh buat rayuan kepada ketua pengarah jpj dgn menyatakan sebab-sebab tamat.Jika permohonan tuan diluluskan pengecualian akn diberikan tanpa perlu kursus KPP, Ujian Komputer, Kursus Asas 6 jam, latihan 8 jam dan pra ujian, tetapi perlu mengambil ujian bhg 2&3 di mana-mana institut memandu berdekatan.tq

Dura said...

En. Wamaz,

saya dah completekan kelas memandu 10 jam dan ingin menambah 2 jam lagi. Usually berapa kos penambahan kelas?

Dan saya dengar, jika lesen L yg cukup setahun, kena tambah kos insuran. Boleh cerita sikit on that part?

Unknown said...

Apa khabar Dura? Di harap sihat & bersedia utk ujian memandu nanti.

Biasanya kos untuk latihan tambahan bergantung kepada institut memandu atau sekolah memandu berdasarkan kos-kos yg mereka tanggung seperti bayaran kepada jurulatih, petrol, jarak perjalanan, sewa kereta, lokasi & tempat latihan dan seumpamanya. Kebiasaannya dlm lingkungan RM 25 hingga RM 50.

Jika seseorang menamatkan latihan dan ujian selepas setahun lesen L institut memandu dan sekolah memandu akan mengenakan caj tambahan atau 'kos insuran' kerana perlu membeli balik 'test card', perlindungan insuran utk latihan & ujian serta bayaran pengurusan dan seumpamanya.Tq.

erda said...

salam en wamaz,
sy dh ada lesen L,dulu sy kursus di SKEM tp dh lebih setahun. skrg baru sy nak ambil P. tp sy belajar di perak..bolehkah sy sambung belajr memandu di Perak shj atau ada syrt2 tertentu. Jika sy nak smbung di selangor, mcm mana dengan kos keseluruhan dan bolehkah sy sambung di institut lain selain SKEM? thanks

Unknown said...

Waalaikumussalam Erda, jika sekiranya seseorang ada lesen L, beliau boleh mengambil latihan dan ujian di mana-mana sekolah memandu (SM) atau institut memandu (IM) berdekatan tempat tinggal.

Beliau perlu berikan borang SM4 (Borang pengajaran memandu)kepada SM atau IM yang baru dan perlu mendaftar dan membayar yuran perkhidmatan mengikut tempat yang di ambil.

Jika nak sambung semula di SKEM Erda hanya perlu membayar baki yang tertunggak dan Yuran perkhidmatan kerana Lesen L melebihi setahun. Tq

Anonymous said...

saya abdullah..
saya ingin melancong ke negare sepanyol..
adakah lesen memandu kompeten malaysia boleh di gunakan di sepanyol??

Unknown said...

Salam Encik Abdullah, jika hendak memandu kereta di luar negara kita perlu mempunyai PMA (Permit Memandu Antarabangsa).

Permohonan boleh di buat di JPJ atau AAM.

Dokumen yg diperlukan utk PMA
1) Lesen memandu kompeten (CDL) yg sah utk tempoh 1 tahun beserta salinan.
2) KP asal dan salinan.
3) Foto ukuran pasport 2 kpg.
4) Borang JPJL1 (Boleh download melalui website JPJ (www.jpj.gov.my)
5) Bayaran RM 150 utk setahun.

Tuan boleh semak negara yg dibenarkan memandu di kaunter JPJ. Tq

Anonymous said...

Salam encik Wamaz,
saya ada dengar cerita yang lesen L tak boleh digunakan atas jalan raya, betul ke, atau hanya mitos semata2??

kaizer said...

salam en.
saya nak tanya,bila nk ambil lesen D sahaja kita kena ambil periksa semula ke @ dengar ceramah shj.Saya dah ada lesen penuh class B2

Unknown said...

W.salam Anonymous & Kaizer, pemegang Lesen L untuk kelas D tidak di benarkan memandu di atas jalanraya KECUALI dengan Jurulatih Sekolah/Institut memandu yg sah (Pemegang SPIM-Sijil Pengajar Institut Memandu). Manakala untuk pemegang Lesen B atau B2 di benarkan menunggang motosikal di atas jalanraya tanpa pembonceng dan mesti melekatkan sticker L di depan & belakang motosikal.

Untuk soalan kaizer, jika seseorang dah ada lesen P atau CDL untuk sesuatu kelas lesen seperti B2, tidak perlu memasuki kursus KPP (kurikulum Pendidikan Pemandu) dan ujian undang-undang berkomputer/bertulis.

Cuma calon tersebut wajib mengambil kursus asas 6 jam di litar institut memandu sebelum lesen L dikeluarkan.TQ

Anonymous said...

Salam
Lesen GDL saya telah tamat tempoh lebih dari 5 tahun adakah masih boleh renew

hd said...

salam,
kalau kita gagal ujian memandu
dalam litar dan jalan raya
bila kita boleh ulang balik ujian tu?

Unknown said...

Waalaikumussalam, jika lesen GDL tamat lebih daripada 5 tahun saudara/saudari boleh mengemukakan rayuan kepada ketua pengarah JPJ.Tq

Manakala HD, jika anda gagal ujian memandu, sekurang-kurangnya seminggu selepas ujian boleh ambil ujian ulangan.Tq

Anonymous said...

salam,
berapa kos keseluruhan utk tambah kelas utk lesen kereta?
saya dh ada lesen penuh B2

Unknown said...

W'salam, kos tambah kelas D hanya RM 600 termasuk Lesen L & Lesen CDL tambah kelas.TQ

nena Azizi. said...

salam..en wamaz..saya nk tnya berkenaan ksalah trafik dan denda..
sy mmpunyai lesen L B2 dan lesen P D..lesen L B2 saya telah tamat tempoh hmpir sebulan..dan sy telah dsaman diatas kesalahan memandu motosikal dengan lesen L yang telah tamat tempoh..adakah lesen sy akn dgntung..bgaimana pula dengan lesen P kereta sy..adkh trut dgntung?..hrp en.wamaz dpt bg penjelasan..

nena Azizi. said...

salam..en wamaz..saya nk tnya berkenaan ksalah trafik dan denda..
sy mmpunyai lesen L B2 dan lesen P D..lesen L B2 saya telah tamat tempoh hmpir sebulan..dan sy telah dsaman diatas kesalahan memandu motosikal dengan lesen L yang telah tamat tempoh..adakah lesen sy akn dgntung..bgaimana pula dengan lesen P kereta sy..adkh trut dgntung?..hrp en.wamaz dpt bg penjelasan..

usai_tribe said...
This comment has been removed by a blog administrator.
usai_tribe said...

salam...
nak tanya...
lesen L motor saye dah tamat tempoh melebihi 4 bln tp ade lesen kereta...
so saye boleh terus perbaharui kt pos ofis je atau kena test jpj blk?
terima kasih.

masked rider said...

salam tuan..L motor saya dah mati lebih dari 2 tahun, tapi saya dah ada lesen D penuh...so L saya boleh diperbaharui or kena test balik??..terima kasih

Unknown said...

Waalaikumussalam Masked Rider,jika sudah ada lesen D,lesen L boleh di perbaharui sehingga tempoh tamat 3 tahun.3 tahun di kira dari lulus Bhg 1 hingga 36 bulan.Tq

Anonymous said...

Assalamuaikum, saya nak tanya? lesen PDL saya tamat tempoh pada 20 nov 2010. boleh x saya renew awal katakan hari ini 2o hari lebih awal. sebab nanti saya sibuk x sempat nak renew dah. terima kasih

Anonymous said...

Sorry, I nak tnye.. I ade Lesen L utk Kelas D.. Then Lesen L ni dah tamat tempon since 22/6/2010 so I nak tnye boley ke I renew je Lesen L ni ataupon I kene repeat balik sume exam tu? Bpe tempon Lesen L ni sebenarnye?

Unknown said...

Tempoh Lesen L hanya 2 tahun di kira daripada tarikh lulus Bhg 1 (Komputer) sehingga 24 bulan, Kita boleh renew setiap 3 bulan dalam tempoh 2 tahun tersebut jika belum memperolehi Lesen P.

Jika melebihi tempoh 2 tahun, anda perlu ambil semula kursus daripada awal.

Kecuali jika anda dah mempunyai lesen P/CDL kelas motosikal lesen L D boleh di perbaharui sehingga tempoh 3 tahun.Tq

azli9 said...

Salam Wamaz..Saya telah mengalami kemalangan tempoh hari, dan telah membuat report. Saya masih memegang lesen L tuk motosikal dan kereta..Boleh kah saya meneruskan latihan tuk dapatkan lesen P?

Anonymous said...

Assalamualaikum Wamaz...saya nak bertanya..lesen L saya dah tamat tempoh(2 thn).boleh kah saya memperbaharui lesen L saya semula..kalau tidak boleh kena duduk ujian komputer semula ke.

Anonymous said...

salam wamaz... saya mempunyai lesen l untuk kelas d dan sudah hampir setahun setengah tidak memperbaharuinya.. saya juga mempunyai lesen b2 penuh.. adakah saya akan dikenakan apa2 caj kerana sudah tidak memperbaharui lesen l saya..? dan berapakah tempoh lesen L ini akan bertahan.. trima kasih

Anonymous said...

salam....sy ingin bertanya..saya mempunyai lesen P yang sudah tamat tempoh pada bulan 7 tahun 2010 yg lepas...adakah saya boleh memperbaharuinya semula di kaunter JPJ mcm biasa?

Anonymous said...

salam wamaz, saya ingin menukar lesen P saya yg sudah cukup 2 tahun..walaubagaimanapun, saya belum menukarnya hampir setengah tahun.. bagaimana ye?boleh ke sy ke kaunter jpj dan terus menukarnya?

mohd said...

salam Wamaz..sy nak tnya berkenaan lesen GDL (D) sy..kalau dah tamat tempoh lebih 1 tahun blh renew balik x? sebab sy berada di luar dari malaysia skrg..TQ

Anonymous said...

salam wamaz.saya nak tanya berkenaan lesen L.tarikh lesn L yang tertulis adlah pada 26/4/2010 sehingga 5/7/10..saya sudah menjalani ujian JPJ pada tahun lepas dan gagal.saya berniat untuk menymabung kembali,,tetapi pihak di akademi memaandu tu cakap saya kena mengikuti kembali kursus KPP.betol ke?

Anonymous said...

assalam.. saya nk tanya..
sya ad lesen L.. and nak renew..
L untk moto...
kat mana boleh saya renew??

Anonymous said...

salam..nak taye...tempoh sah ujian KPP berape lame...

que que... said...

saya nk tanye, lesen saya da tamat tempoh lebih dari setahun. bolehkah saya renew tanpa mengambil kursus dan berape byrn jika ade denda??

Anonymous said...

salam wamas.. syw nak tnye utk permohonan permit memandu luar negara.. lesen p sye akan tmat pade 23/12/2011.. mknenye tempoh sah lesen xckup setahun la.. ke cmne mksudnye?.. terima kasih ~ shaiful~

Anonymous said...

salam en wamaz...
saya nak bertanya.. saya baru nak mendapatkn lesen memandu motor dan kereta.. adakah terdapat pakej untuk student universiti bagi mendapatkan lesen motor dan kereta..?

terima kasih

Unknown said...

nak tanya saya ada lesen L tempoh 3minggu lagi nk 2tahun..lesen L saya tak penah renew langsung..baru nk pg renew boleh ke....tq

ainbustami said...

saya nk tya...lesen L saya lg seminggu cukup 2 tahun tapi saya dah melalui proses nk buat lesen p..tinggal test jpj je belum buat lg..soalan...boleh x kalau saya pergi jpj n mintak extend lesen L lg sebulan untuk saya setelkan test jpj??perlu jawapan segera...

izzat adib said...

salam en . saye ade soalan. saye dah ambil ujian komputer 4 buln yg lepas . dan alhamdulillah saye lulus. tpi ujian komputer ni ade tempoh sah sblm ke kelas teori tak ?

Anonymous said...

Salam En..Saya ade Lesen D penuh, tp xde Lesen B sama ade utk L/P skalipun..
bole x kalau saya bawa motor?
persoalan nye sbb saye da dtg kelas memandu utk ambil Lesen D..jadi perlukah saye dtg ke kelas memandu yg sama lagi utk ambil lesen B?

hafiz said...

Salam....saya ingin bertanua adakah boleh jika saya tidak mempunyai lesen b2 trus mengambil lesen b full

hafiz said...

Salam....saya ingin bertanua adakah boleh jika saya tidak mempunyai lesen b2 trus mengambil lesen b full

Anonymous said...

slm. lesen L kereta dah tamat tempoh setahun yang lepas. mula2 renew, tapi asyik sempat nak amik test JPJ, terus tak renew2. so macam mana kalau akan datang kita nak amik lesen balik? n lesen yang tak renew ni kena denda ke nanti?

Unknown said...

Lesen gdl berapa tahun baru dapat ambil lesen kelas e?

Unknown said...

assalamualaikum, tumpang tanya.. brapa lamakah tempoh masa utk mengambil lesen B full & D? Berapa bayaran yang perlu dibayar? dan apakah perkara2 yang akan sy lalui?? terima kasih...

Anonymous said...

Bagaimana saya nak membuat rayuan utk renew lesen P di JPJ? Tq.

Anonymous said...

kalau dah hadiri kursus 5 jam.. berapa lame tempoh yg diberi untuk ke ujian kpp??

Anonymous said...

salam....lesen sy sdh tamat tempoh 2 tahun lebih..perlukah sy ambil semula dr awal untuk sambung semula lesen?

Anonymous said...

assalamualaikum . saya nak ambil test JPJ untuk kereta jalanraya je esok 18/01/2013 .. tapi lesen L saya tamat tempoh pada hari esok jugak ,, boleh ke saya ambil test pada hari lesen saya tamat tempoh ?

Anonymous said...

salam..nk tnya sikit tentang B full..saya dh ada lesen kompeten B2..boleh ke saya renew L tu di pjbt jpj saja atau saya kena masuk training di litar untuk dptkan lesen L??

Fateha Najwa said...

Salam, saye nak tanye, saya sekarang memegang Lesen L, untuk berapa lama saye boleh menggunakannya, sebab saye teleh gagal ujian JPJ.
Boleh tolong bagitahu saye

rock gila lawak said...

Orng tnya x nk jwap btoh ang

Lynn Sha..La..La said...

As salam... Encik, boleh saya tanya.. Saya sedih sangat da 2 kali trmasuk hari ni asyik failed parking.. Over confident salah.. Nervous pon fail.. Tak tahu nk buat ape.. boleh ke kita nk amik test jpj tmpat lain because kat sini agak nya jpj pun da muak tngok muka saya..

Tertekan saya dibuat nya.. Kot2 encik ada tips untuk parking.. Trima kasih

Anonymous said...

hello,saya nak perbaharui lesen P saya.. dokumen apakah yang harus saya sediakan?

Anonymous said...

Salam. Saya nak tanya. Saya pegang lesen L untuk moto dengan kereta dan lesen L saya dah mati semalam.
Tapi saya belum buat test jpj untuk moto dan kereta.. Sekarang ni saya cuma perlu perbaharui lesen L dan teruskan latihan seperti biasa atau bagaimana?

Unknown said...

SALAM,, saya nak tanye Lesen (L) ni bolehkah saya membawa motor di jalanraya,... member saya kate kalau nak bawak motor kene ade orang lesen (full) yg kene ikot... betol ke???

Mohd Sufian Bin Ibrahim said...

Lesen GDL saya tamat tempoh may 2012 ,bermakna sudah hampir 2 tahun. Adakah masih boleh renew?? ...Berharap...

Unknown said...

Untuk makluman Mohd Sufian dan pembaca yang lain lesen Vokasional ( teksi, Bas, GDL, Konduktor, Van ) yang melebihi 3 tahun baru di batalkan. Kalau kurang daripada itu boleh renew kat JPJ dengan medical check up sekali.tq

helmi said...
This comment has been removed by the author.
helmi said...

as salam, tempoh sah laku lesen P saya telah tamat pada 1 julai 2012, sekarang sudah hampir setahun saya masih belum menukarkan lesen saya ke lesen cdl, adakah saya masih boleh menukarkan lagi lesen P saya ke lesen cdl walaupun tempoh sah laku lesen P saya sudah tamat hampir setahun yang lalu?

kenshin khai said...

Saya punyai lesen B2,D dan telah 3 tahun tidak dihidupkan dan keputusan rayuan lesen memandu telah pun berjaya. Adakah semasa membuat urusan mengambil ujian praktikal saya punyai pilihan untuk batalkan lesen kelas D. Saya cuma inginkan lesen kelas B2

Anonymous said...

salam sy nak tny klu lesen motor L saya dah setahun blh tidak dihidupkan bleh lg ke sambung bayar lesen..

Unknown said...

salam en. lesen L B2 sy dah tamat melebihi 2 tahun. adakah sy perlu ulang semula dari awal dengan mengambil ujian kelas komputer atau cuma perlu tambah tempoh jam di litar?

wawa said...

Salam..sy mmpunyai masalh mghidupkn lesen memandu sy b2.kerana mykd sy hilang.lesen sy sudah tamat tempoh dekat setahun.boleh kah sy mghidupkn lesen sy semula?.atau adakh sy perlu menjalani ujian memandu semula..dan boleh kh sekiranya sy mghidupkn lesen memandu tanpa mggunakn mykd.

Iemran said...

Salem.saya Ade lesen penuh B 2.saya hendak tukar kepada lesen full B.macam mana caranya.

Unknown said...

Salam encik..macam mana jika lesen L tidak di renew dalam tempoh 3 bulan..adakah L saya akan terbatal..?

MZ said...

Assalam encik wamas nk tanye betul ke lesen cdl yg belum tamat tempoh kurang dari setahun, kena renew lesen tersebut untuk tempoh lebih setahun. baru bleh renew lesen gdl?...

Anonymous said...

As salam.. adik sy tidak mempunyai lesen memandu kerana rabun warna(keturunan dari ayah sy) bole x adik sy xambil ujian komputer?

farhana said...

Salam. saya mempunyai lesen L untuk moto dan kereta tetapi telah melebihi 2 tahun. adakah saya perlu melalui kesemua proses smula utk mendapatkan lesen L semula atau boleh perbaharui lesen tersebut?

Thanks..

Dot Dot Dot said...

As Salam.saya berumur 17 tahun dan bercadang nak ambil lesen memandu motor,agk2 berapa lama tempoh untuk saya mengikuti kelas sehingga memperoleh lesen L dan/atau P ? dan selalunya bila waktu dan hari ujian JPJ dilakukan ? boleh tak tunda hari lain kalau let say saya ade hal penting dan x boleh lalui ujian tersebut pada hari dan waktu yg ditetapkan ? agak2 sempat tak saya peroleh lesen L sebelum SPM kalau start dri pertengahan bulan 9 ?

Unknown said...

Waalaikumussalam Farhana, Lesen L hanya sah 2 tahun sahaja jika belum dapat lesen P dari salah satu kelas lessen tu. Kena ikuti balik kursus dari awal.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam Dot3, biasa untuk dapatkan L sahaja dalam 3 minggu, untuk lesen P 2 bulan. Ujian JPJ setiap Rabu, klu dah book tak hadir kena bayar retest semula.Tq

Unknown said...

Buat mereka yang ada kemusykilan, Boleh sms/whatapps no saya 019-6122150 untuk dapatkan jawapan segera~ Cikgu Wan

Aina syahidah abdul rahman said...

Salam...en wamaz...jika lesen p telah tamat tmpoh dan belum ditukar lg..adakah lesen p tu masih boleh digunakan lg...

Unknown said...

waalaikumussalam Aina, jika lesen P tamat, ada tempoh setahun untuk ditukar ke lesen CDL (penuh), jika lebih setahun P tu tak renew ia akan di batalkan.tq

Aina syahidah abdul rahman said...

jadi,dlm tempoh setahun tu adakah sy boleh memandu dgn mnggunkn lesen p tu??mohon penjelasan dr en. wamaz...tq

Unknown said...

Lesen P yang tamat tempoh tu, Aina kena renew ke lesen penuh CDL dulu baru boleh memandu. Nanti kena tukar ke lesen penuh kat JPJ yang terdekat.tq

dvotes89 said...

salam..saya nk tnya..saya ada lesen B2 yang akan tamat pada sept 2014..tp lesen tu sy ambil di pusat memandu di melaka..skarang sy baru lepas ujian jpj utk lesen D pula di KL..berapakah bayaran saya perlu sediakan utk kedua2 lesen tersebut?

Unknown said...

Waalaikumussalam, untuk tambah kelas D dan B2 biasanya dalam RM 60 lebih. Bawa test card (biru), foto skpg, isi boring JPJL1, fotostat KP, lesen L dan Lesen B2 1 kpg. Bw lesen B2 yang asal sekali. Hendaklah buat kat JPJ Negeri yang menjalankan ujian tersebut.TQ

Unknown said...

Assalamualaikum.. saya nk tanye.. lesen L sy tamat 6 oct ni.. sy lulus bhgn jln raya tp dlm trek gagal.. so skrg sy kene repeat dr mula @ kene tambah byrn? Pls help me ..

Unknown said...

Hi. Salam. Sy nk tnye sy pinye lesen L bru tmt 7 oct. Td nk g renew kt post ofis xley. Knp ye. Ni kli kedua renew. Krn test buln 11 bru nk amik. Pls help

Unknown said...

Assalamualaikum.cg saya nk tanya..kalau saya ada lesen L&P motor B2..boleh ke saya sambung terus lesen P kereta D ??? dan yuran belajar murah sikit ke?? terima kasih

HaQiSya said...

SALAM..ckgu..sy nk tny berkenaan masalah yg sy hadapi ni...sy telah lulus test jpj pd 20/7/2012 utk kelas D ...tetapi sy belum tukarkan lesen L sy kpd P..Disebabkan sy belum mendapat P utk kelas B2..dalam tempoh itu sy telah sambung belajar di tempat lain..myebabkan sy terlupa perihal lesen sy..Persoalan sy , masih bolehkah sy memohon penukaran lesen L kpd P utk kelas D..dan berapa lamakah tempoh penukaran lesen L ke P setelah lulus test jpj? dan apakah cadangan drp pihak ckgu bg permasalahan yg sy hadapi ini?

Unknown said...

Waalaikumussalam HaQiSya,Keputusan ujian JPJ sah tempoh sehingga setahun sahaja. Jika masih tak buat lessen P maka perlu ambil semula ujian JPJ Bhg 2 & 3, Jika lesen L dah 2 tahun kena ambik balik kursus dari awal semula.Tq

FirzSyah said...

Salam...
Setahun lepas sy ada ambil kelas memandu. malangnya ada masalah peribadi yg menghalang sy dari meneruskan kelas tersebut. sy sudah dapat L tapi lesen itu tidak pernah dituntut di tempat belajar memandu tersebut (disebabkan masalah peribadi td). Soalan sy, bolehkah sy memulakan semula kelas memandu sy (dari awal) di tempat belajar memandu yg lain tanpa perlu merujuk tempat memandu yg lama?

Unknown said...

Waalaikumussalam FirzSyah, boleh ambik kat mana-mana sekolah/institut memandu yang berdekatan. Jika lesen L tu masih sah guna sebelum cukup 2 tahun, boleh dapatkan gantian di JPJ berdekatan. Bawa foto sekeping, salinan kp 1kpg & bayaran RM 30 untuk 3 bulan. Boleh mula latihan dan ujian di tempat lain. Kalau dah lebih 2 tahun baru boleh ambik balik daripada awal.tq

Unknown said...

Assalamualaikum, saya da ada lesen p moto. Saya nak ambik lesen kereta kene ambik lesen L balik ke ?

Unknown said...

Assalamualaikum,

Saya mempunyai lesen kompetent D yang akan tamat pada 2016. Berdasarkan perbincangan di atas, saya dimaklumkan bahawa pihak institut ini tidak menyediakan khidmat 'refreshment'. Jika tuan tidak keberatan, saya ingin mendapatkan maklumat (yuran, tempoh belajar, perlu masuk kelas teori/bengkel, dokument yang perlu dibwa dll) mengenai 'refreshment' kemahiran memandu kereta. Terima Kasih.

Unknown said...

Waalaikumussalam Farah, Kalau Lesen L tu tiada kelas D kena ambik Kursus asas 6 jam Kereta untuk dapatkan L (D).Tq

Waalaikumussalam Nur Nuha, boleh hubungi saya terus 019-6122150 untuk latihan kemahiran semula.Tq

Anonymous said...

Assalamualaikum

Saya ada lesen D competent tapi tiada lesen L saya dah hilang. Kalau saya nak buat lesen B2, perlukah saya mengambil semula kursus asas dan ujian komputer? tq

Shafinaz said...

Salam..sy nk tnye,lesen L motor sy da tamat tempoh bulan 4/2010..adakah sy msih boleh renew lesen L?utk pngthuan,sy sudah ade lesen kereta penuh..

Unknown said...

Waalaikumussalam, perlu ambik kursus asas 6 jam, latihan dan ujian amali jpj shj. Ujian komputer tak perlu.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, klu dah ada lesen kereta, lesen L tu sah 3 thn shj. Klu dpt 2010 bermakna thn ni dah lbh 3 thn. Kena msk kursus mtr semula.

Unknown said...

Salam...sya nak tnya..pemgang lesen p ni boleh sewa kereta ke??

Unknown said...

Waalaikumussalam, klu dah ada lesen P kereta tu blh memandu apa2 kereta termasuk sewa tetapi kena tampal sticker P sebelah kiri atas dpn & belakang.tq

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum tuan..nak tanya..bolehkah bawa motorsikal tanpa lesen B@ tapi hanya ada lesen D? tk

Unknown said...

Kursus Kpp yg pertama tu sah tmph 1 thn, sblm tmt 1 thn kena ambik test kom & blh ikuti kursus asas, klu ambik kelas D Kena tunggu cukup 17 thn utk dptkn L Kereta. Blh renew kat jpj negeri @ pejabat pos.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, kita mesti mempunyai kelas lesen kenderaan yg hdk di bawa, klu mtr samada B2 @B penuh. Kena tmbh kelas Mtr dgn ikuti kursus asas mtr utk dptkn lesen L mtr, lat & test motor blh ambik sebulan slps dpt L atau sehingga tmph 3 thn. Klu dah dpt L blh menunggang mtr kat jalanraya tapi seorang shj.tq

Manira Sahmura said...

Salam.encik.saya nak hidupkan lesen L b2.dalam 2011 mati.mean xsmpai tiga tahun lagi.saya dah ada lesen keter.dulu lesen l sy b2 dan D.saya call jpj mereka kata boleh renew bila check ic saya.tapi call cawangan tak boleh.pelik.agak2 mana cawangan area kl or selangor yg tak banyak songeh? tp sy rasa insyaAllah boleh.apa dokumen yg perlu? lesen L tu dah xda kt tangan saya.

Unknown said...

Akm..saya balik bercuti panjang di kg nenek saya di Thailand..saya terfikir untuk mengambil lesen memandu di sana memandangkan saya lama di sana utk memudahkan pergerakkan..soalan saya..jika saya mendapat lesen tu..bolehkah lesen yg sama digunakan di Malaysia...apa yg perlu saya lakukan.

Unknown said...

Salam saya nak tanya Lesen L saya boleh dapat di institut memandu yang saya pergi atau di mana-mana institut memandu? Sebab saya risau kerana Lesen L saya belum dikeluarkan saya sudah menunggu selama 18 hari... Saya sudah buat panggilan dan mereka kata sistem komputer mereka rosak atau apa saya tak faham... Mereka suruh saya tunggu dan mereka akan mesej saya apabila lesen L saya sudah siap...dan tolong bagitahu saya apa saya sekarang perlu buat? Tolong balas thanks

Unknown said...

hi. saya nak tanya, boleh tak kalau saya nak pas ujian memandu sebulan awal sebelum hari jadi saya ? umur saya 17. bile dah hari jadi saya, baru saya buat lesen. sebab saya tak nak tunggu lame.

Tak Serius said...

Assalamualaikum. .. saya ada lesen motor penuh... jika saya nak buat lesen kereta, adakah sy kene ambil test komputer semula sebab lesen L motor sy dulu da mati. Atau ada cara lain?

Unknown said...

Waalaikumussalam, sistem jpj di upgrade ke MySikap sejak 1 nov 13, timbul kelewatan sikit dlm semua urusan termsk lesen L di seluruh Malaysia.tq

Unknown said...

Syarat test jpj D lesen L cukup sebln dr tarikh di keluarkn dan umur mesti 17 thn.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, x perlu ujian kom, utk tmbh kelas D Perlu masuk 6 jam, lathn 8 jam & test jpj.tq

arereave_oficial said...

assalamualaikum...Saya nk tanye, Saya ada lesen L dahulu..dan ia sudah tamat tmt tempoh dua tahun. Apabila saya nk amik ujian komputer balik,saya di maklumkan bahawa saya tidak boleh mengambil ujian tersebut dan perlu meng "clearkan"rekod lesen saya yg telah tamat dahulu,Baru boleh ambil ujian komputer...mcam mne saya perlu buat untuk clearkan rekod L saya yg lama?

Unknown said...

Waalaikumussalam, biasanya klu dah lbh 2 thn, Rekod L tu terbatal automatik, kena kursus balik kpp baru ambik test kom. Klu dah kursus kpp boleh ambik balik test kom kecuali kalau ada blacklist saman @ gagal ujian rabun warna @ kpp terbaru tdk di update oleh institut memandu. Sila rujuk balik pihak institut memandu tmpt kursus.tq

mysarabuffly said...

Salam encik,sy nk tanya,brapa lama tempoh untuk renew lesen selepas lesen kita dah tamat tempoh.?sbb lesen sy dah tamat hampir 8bulan..adakah sy perlu buat ujian pemanduan semula?terima kasih.

Unknown said...

Lesen P kena tukar ke CDL jgn melebihi tempoh setahun setelah tmt tempoh. Klu lesen Cdl tmt tmph kena renew ďlm tmph 3 thn. Jika melebihi tmph yg dinyatakan baru lesen tu akn dibatalkan jika gagal diperbaharui.tq

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya nak tanya, kalau saya dah lulus ujian JPJ motosikal pada 23 Januari 2014, bilakah saya boleh dapatkan lesen P? Perlu tunggu satu minggu x? Ujian JPJ kereta pada 16 Februari 2014.

Unknown said...

Waalaikumussalam, biasanya lesen P blh buat seminggu slps lulus ujian, tp klu ambik 2 kls lesen better buat slps kedua2 kls B2 & D lulus baru buat lesen P. Klu buat satu2 kls nanti lps lulus kereta bln 2 tu kena buat semula lesen utk tmbh kls D. Tunggu selesai semua baru buat. Klu nak bw mtr tu blh guna lesen L dulu.tq

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam sejahtera...
saya nak tanya...bolehkah lesen percubaan di tukar kepada CDL sebelum tarikh tamat tempoh percubaan 2 tahun...contoh tarikh 02.08.2012....01.08.2014...
dan bolehkah lesen percubaan terus ambil GDL sebelum tamat tempoh percubaan...saya memiliki lesen percubaan...bolehkh saya memandu kenderaan syarikat seperti van..
atau tuan ada cadangan lain untuk saya mendapatkan lesen GDL dengan segera...terima kasih...

syah said...

Salam,saya dah ad lesen P motosikal dan tempoh 2 thn sudah tamat.Saya dalam proses ujian jpj lesen kereta.Persoalan sya.bole tak saya tukar lesen p motor saya ke CDl bersama lesen p kereta saya nanti.

Unknown said...

salam saya nk tanya saya berusia 24 thn dan mempunyai lesen kelas D...saya bercadang utk mengambil lesen PSV apa syarat dan berapa lama tempoh diperlukan?..

Unknown said...

Salam... Saya zul . saya nak tanya .. Kalau saya dah lulus semua ujian. Saya lulus bulan6 tahun lepas. Masih boleh ke saya dapat kan lesen tu.. Dah hampir 8bulan dah.... Blh ke saya Bayar lagi lesen tu sampai habis Bayar...

Aku Muqri said...

boleh ke orang yang ada lesen l bawak pembonceng yang ada lesen l ? - motosikal

Unknown said...

Salam nak tanya klau ada lesen L B2 blh guna ats jalan raya x.ada masalah pape x dgn roadblock

Unknown said...

Lesen P blh renew 7 hari sblm tmt 2 tahun, syarat lesen Vok - Gdl mesti miliki lesen penuh D & umur 21 thn keatas.tq

Unknown said...

Boleh

Unknown said...

Syarat lesen Vok-Teksi umur 21 thn keatas, lesen D Penuh, biasanya ambik tmph 1 hingga 2 bln.

Unknown said...

Klu dah lulus test amali jpj blh buat lesen P dlm tmph 1 thn result tu dpt. Buat kat jpj negeri yang kendalikan test tersebut. Bw result/test kad biru, foto 1 kpg, fotostat kp & lesen L 1kpg, byrn rm60 utk 2 thn P.

Unknown said...

Lesen L motor hnya pemilik lesen seorang shj boleh menunggang mtr tu dgn syarat lesen L Hidup dan tampal stickel L dpn & blkg mtr.

Unknown said...

W'salam, blh bw motor, rujuk jwpn diatas.

azwin11294 said...

Salam cikgu..sya nk tnya..sya dh mnghdiri kursus kpp dan mnjalani lat slma 3 jam untuk mndapatkan lesen L kereta pda januari 2014..tp lesen tu adlh lesen utk manual..sya ingin mngambil lesen D utk auto shj..utk pngetahuan, lesen auto akan kluar pda april ini..soalan saya:
1. Bolehkah saya menukar lesen dri manual ke auto dan apakah cara2nya utk mmbuat penukaran tersebut. Saya baru mmperoleh lesen L shj.
2. Brp tempoh lesen L D? Dan perlukah sya renew stiap 3 bulan? Sya dh ada lesen P utk motorsikal.
Tq!

Unknown said...

assalamualaikum. saya na bertanya pasal renew lesen P saya. untuk renew lesen p kepada full perlu buat di jpj di tempat negeri yang kita buat kesen atau mana mana jpj yang berdekatan?

Unknown said...

salam..lesen P sya da mati sebulan dan saya xperasan.so klo sya renew ke full ade ape2 tindakan x? mcm kne cas lebih ke or kne amik L blik ker

Dah Betul.. said...

salam..
saya sudah ada lesen P kereta.. kalau saya bawak motor menggunakan lesen L bole kan?? perlu renew ke lesen L saya tu?? sebab malas nk buat lesen P motor..

Unknown said...

Waalaikumussalam, mana2 jpj blh.tq

Unknown said...

Klu krg 10 mata demerit blh, sila rujuk buku kpp utk mata demerit @ download dr wsite jpj.

Unknown said...

Waalaikumussalam, klu ada L mtr (B2), blh renew setiap 3@6 bln dlm tmph 3 thn shj dr L tu diperolehi.tq

Unknown said...

Assalamualaikum...sye nk tnye lesen L kereta tahan brape lame??? Sye tgh trtekan ni dh bnyk kali sye pi tmpat latihan memandu n mreke ckp dh penuh..kene tggu blan dpan..L saye mati 25/5/14 ni...

Wan Azhan (a.k.a Wamaz) said...

Waalaikumussalam, lesen L blh guna sampi 2 tahun dari tarikh lulus test berkomputer,dan kena renew setiap 3 @ 6 bln jika masih ikuti lathn dan akan ambil test jpj. biasanya tmpt memandu yg kita daftar akan aturkan test jpj bergntg kepada kecekapan kita memandu dan telah ikuti lathn.tq

Anonymous said...

Hyeeee boleh tanya,, saya kehilangan slip lulus ujian berkomputer,, adaka saya akan didenda ataupun akan disuruh mengambil semula ujian comp???

Unknown said...

lesen L saya sudah hilang tetapi agent saya ada lesen p saya perlu saya membuat lesen L dan mengangkat lesen p sama ajent saya

Noor said...

Saya baru buat lesen L di Selangor, dan ingin tukar IM di Terengganu untuk sambung lesen P.. saya dah dimaklumkan oleh IM yang baru untuk membawa surat pelepasan dan borang SM4.. tapi agen (ckgu memandu) sy ckp tak perlu tunggu surat pelepasan.. dan suruh terus pergi ke IM untuk masuk kelas 3 jam.. dia cakap itu mengikut sistem yg baru..

Boleh encik jelaskan, sama ada perlu atau tak sy menghadiri kelas 3 jam sedangkan saya dah ada lesen L..

diana said...

Salam. saya dah ada lesen L dan dah lengkap masa blajar untuk kereta & motor (B full). sekarang tengah tunggu test JPJ. soalannya, boleh tak saya tukar tempat ujian JPJ ke negeri lain sebab saya sambung belajar di kedah. dan saya dengar sekarang ada elemen baru yang mengatakan kalau saya tak ambil test JPJ sebelum pertengahan bulan 7, kena mula balik KPP sedangkan lesen L saya belum sampai setehun lagi. minta tolong cikgu jawabkan :)

amryatie said...

Salam. En,sekiranya dah lulus ujian memandu D jpj, kena tggu brape lama selepas tarikh ujian untuk mbuat lesen di pjbt jpj?lesen yg sedia ada adlh b2..n tmbh kls D.

Azliza Aziz said...

Salam...sy nk tmpg tye..sy dah ada lesen L...bln 1 aritu sy test jpj..tp sy fail..skg sy da renew kn lesen L sy..so sy nk tye..boleh x sy nk amik retest dkt selangor...tp dlu sy test jpj dkt nilai..skg ni sy just nk tye..bole ke sy buat retest dkt selangor mmndgkan sy bekerja disini dan susah mau pulang ke nilai ? Tq

Unknown said...

Hai, blh dptkn semula salinan slip test kom kat tmpt test tu.tq

Unknown said...

Salam Noor, klu dah ada L x perlu kursus lg, blh dptkn borang Sm4 Kat inst memandu yg mnjlnkan kursus tu.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam Diana, blh tukar kat mana2 negeri, cuma dptkn pelepasan dan borang SM4 dr inst memandu asal. Klu dah ada L asal masih lagi ikut peraturan sebelumnya.

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh buat dlm masa seminggu hingga minggu selepas lulus test jpj dimana2 jpj negeri berdekatan.tq

Unknown said...

Boleh ambik kat mana2 negeri di Malaysia, dptkn pelepasan dr Ins Memandu asal & result test jpj dan daftar semula kat sek memandu @ ins memandu berdekatan.tq

Hamba Kepada Yang Maha Kuat said...

Salam cg. Saya ni belajar di luar negara. Jadi saya dapat lesen P 2 hari sblm pergi oversea. Masa kat oversea saya kena seluk saku dan P saya hilang sebelum saya sempat tukar ke lesen full. Dan lepas 2 tahun baru saya balik bercuti ke malaysia. Dan lesen P saya telah tamat tempoh lebih kurang 2 tahun . Apa yang saya perlu buat cg ??

FAIZUL said...

as salam encik..

saya mahu bertanya. saya pernah menduduki ujin berkomputer pada tahun 2009 ttp gagal sebab rabun warna ( even saya bukan seorang rabun warna )dan blacklisted oleh jpj

saya diberitahu untuk clearkan blacklist nama perlu mendapatkan pengesahan pakar mata.

tapi saya tidak mengambil apa2 tindakan sebab pergi ke luar negara untuk menyambung pengajian.

saya baru pulang ke malaysia tahun ini dan bercadang hendak sambung mengambil lesen kereta.

saya pergi ke jpj untuk clearkan nama dan di beri borang rabun warna dah sudah mendapatkan pengesahan pakar.

cuma saya tanya apa tindakan seterusnya dan pihak jpj suruh saya berurusan dengan driving school.

saya sudah mendaftar dengan driving school yg lain dan apabila bertanyakan hal ini , they said i have to liaise with jpj myself to clear my name.

soalan saya :

1. adakah nama saya masih di senarai hitam oleh jpj dan perlu di clearkan sebelum resit ujian berkomputer?

2. jika perlu di clearkan , apakah process seterusnya yang perlu saya lakukan?

thanks.

nabila_farhana said...

Assalam en wamaz.mcm sy cume tggl nk buat test jpj untk p kereta.sy nk tukar pusat memandu sbb sy dh tkr tmpat kerja.apa yg patut sy buat?

Unknown said...

Waalaikumussalam, kena daftar balik kat mana2 sek memandu @ins memandu. Biasanya kena dptkn surat pelepasan & borg SM4 dr tmpt lama

Irfan said...

Assalam en wamaz. Lesen L (D) sy dh tamat tempoh 2 tahun dan fail bhgn 3, tp saya dh ada lesen P (b2). betul ke lesen L tu akan tamat 3 tahun sbb dh ada lesen P b2?? Kalau betul, sy boleh sambung bhgn 3 saja ke kena test jpj semula dari awal?

Unknown said...

Ya betul, lesen L tu sah smpi 3 thn. Jika result lulus bhg2 blm lbh sthn boleh retest bhg3.klu dah lbh sthn kena ambik kedua2 bhg 2 & 3 balik.

hafizah Qyra ibrahim said...

salam encik,saya fiza..
saya nak tanya,tempoh lesen L saya sudah tamat pd 31nov 2013..adakah sy kena pergi ceramah semula atau boleh buat rayuan untuk amik test jpj P?

Kaza said...

salam Cikgu, sye nk tnye perlu ke saye amik test smula tok lesen L lau sye dh kompeten B2 dan D? sbb nk upgrade lesen kepada B full. dan satu lagi lesen L saya dh lama expired xsilap sya start dri taon 2009 and hilang tah kemane sye letaknye. Ape perlu sye buat cikgu? kne kursus 6jam balik ke?

Unknown said...

salam sejahtera.
tumpang tanya, sekiranya lesen L sudah tamat tempoh 4 bulan yang lepas, kita kena mula lagi dari kursus atau ada cara lain untuk sambung dan dapatkan lesen P?
tq

Unknown said...

Klu L dah lbh 2 thn kena msk kursus kpp balik.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, klu dah lbh 2 thn kena ambik semula drp awl mula kpp balik.tq

Unknown said...

Klu dah ada B2 blh buat L Bfull kat jpj. Bw salinan kp, lesen, foto 1 kpg, isi borang jpjL1 kat jpj.tq

Unknown said...

salam..nak tanya saya da ada lesen L..baru je dpt 4bulan lalu..tapi saya belum abs bljr 8jam lgi..persoalan saya selepas 1ogos nnti jika saya belum mempunyai lesen,adakah saya perlu bermula dari kpp semula dn dikenakn harga baru..seperti mna yang ada dlm berita baru-baru ini..sedangkan saya da buat full payment?mohon pencerahan

Ana said...

Aslmkum...sy nak tau..blh tak klau kita nk renew lesen L moto lepas tarikh akhir dlm lesen kita...contohnya dlm lesen tulis 15/7...tp kita p renew 25/7..

Richie Spices said...

Assalamualaikum, saya nak tanya,

saya ada lesen L yg saya amik tahun 2013, tempohnya 1/10/13 - 31/3/14

kalau saya nak renew L balik, brapa saya perlu bayar? terima kasih..

Unknown said...

Assalamualailum encik...
Sekarang saya hanya ada lesen L motor sahaja...belum ada lesen P lagi...jadi boleh ke saya tukar lesen L ini kepada lesen L b full tanpa adanya lesen P motor...

Imtiaz said...

Assalamualaikum en wamaz... terima kasih kerana tak jemu kongsi ilmu... semoga Allah membalas jasa tuan...

Unknown said...

assalamualaikum cik saya kehilangan slip lulus jpj saya, macam mana saya nak buat kad p kalau hilang slip.harap cik boleh bagi pendapat

Unknown said...

Assalamualaikum. Salam. Encik, sy nk tanya..jika lesen L saya tamat tempoh setahun dan lesen tersebut hilang. Ada kah perlu mengulang kursus kpp ? Dan adakah sy perlu membayar denda ? Jika ada agak2 berapa tu ? Sbb sy nk amek lesen p.

Unknown said...

Boleh teruskn lathn dan renew L. Jpj bg tmph hingga hjg bln sept ni utk habiskn lathn & test jpj. Sila rujuk ke sek memandu yg anda daftar utk tindakn lanjut.

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh renew.

Unknown said...

Klu blm ada lesen P @ penuh. Lesen L tu cuma sah 2 thn shj. Lbh 2 thn daftar semula baru.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, tak blh. Kena kursus mtr balik utk B Full.

Unknown said...

Waalaikumussalam, Insya Allah.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh refer ke jpj negeri yg mengendalikan ujian di institut memandu. Jika cnfrm ada jpj akan keluarkn P InsyaAllah.

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh dptkn salinan dan renew kat jpj. Biasanya denda rm20+ renew rm30 utk 3 bln.tq

smiley-mira said...

Salam.Encik. saya sudah mempunyai lesen kompeten kereta. kemudian tahun 2012, saya telah hidupkan dan ada lesen L untuk moto dan kereta.adakah masih sah laku lesen L trsebut jika saya mahu ambil lesen P motor pula sekarang?

Unknown said...

Lesen L hnya sah 3 thn shj jika ada lesen penuh. Kena ambik kursus balik utk L B2.

Unknown said...

Sy mira. Sy dah amek ujian komputer. Tapi gagal. Sy bhasrat nak buat ujian komputer di tmpat lain. Boleh ke tidak?

Unknown said...

Salam..saya dah lepas ujian memandu kereta tapi untuk ujian motor sekali pon saya tak pernah hadir kerana ada perkara yang tak dapat dielakkan...adakah jika saya ingin sambung balik lesen motor boleh atau tidak..atau kena buat bayaran untuk kali ke2?

NEURON NAZEERAH said...

Lesen p saya sudah tamat tempoh 2 tahun dan boleh sy tahu tempoh had waktu utk nk tukar ke full dan sekiranya sudah melebihi had waktu tu apa status sy dan apa harus sayaa lakukan untuk ptkan lesen full

Anonymous said...

Salam..sya dah adlesen l b2...sah untuk setahun lg...bleh x kalau sye nk tmbh klas d??

Unknown said...

Hai Mira, blh ambik kat mana2 tmpt pusat eservis di Malaysia. Tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh smbg balik mtr. Byrn rujuk tmpt anda daftar.tq

Unknown said...

Lesen P diberi tmph sthn shj utk tukar ke lesen penuh.
Kena ambik kursus semula atau rayuan kat jpj.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, sy nasihatkn ambik test jpj dulu utk mtr. Dah lulus baru ambik kereta psl skrg telah dilaksanakan modul baru.tq

Unknown said...

Assalamualaikum Cikgu Wan..klau sy ada lesen L kelas b2, bolehkah sy nk bawa motor masuk thailand dan ride di sana?trima kasih..

han said...

Kalu sya blajar da abis L tp x abis p n test, belajar sekerat jalan lebih 2 tahun mcm mana bole amik balik x lesen? Kena denda x?

Unknown said...

Kena ambik balik kursus drp awl jika dah lbh 2 thn lesen L.

Unknown said...

Waalaikumussalam, lesen L x blh memandu dinegara asing. Perlu ada lesen penuh B2 & mohon lesen antarabangsa.tq

meena lorh said...

Salam..
Nak tanya, if kalau baru ambik test jpj smlm and lulus, bila boleh buat lesen P sendiri kat jpj??

Unknown said...

Waalaikumussalam, slps 1 minggu blh buat kat jpj.

Unknown said...

Salam, sye nak tnye... klo kite ade lesen L tpi dah tamat tempoh 1 thn macam mane?.. boleh kah kite smbung... atau kne ulang dari awl...?

Unknown said...

salam en wamaz
saya sudah ada lesen b2 dan ingin mndapatkan lesen d..perlu ke saya memasukki kelas kpp@ ceramah lagi?

Unknown said...

assalamualaikum encik saya dah habis sesi 10 jam belajar lebih setahun dan hanya tinggal 4 bulan sebelum lesen L tamat tapi saya belum ujian qti dan jpj..boleh tak kalau saya nak belajar balik dengan cikgu persendirian bukan dengan cikgu yang disediakan pihak intitusi belajar memandu seperti sebelum ni harap enik dapat memantu terima kasih ....

Unknown said...

salam en wamas.
berapa tempoh masa untuk renew lesen gdl yg dh tamat tempoh?

Unknown said...

Assalamualaikum En Wamas.. Saya telah lulus ujian jpj.. Tetapi sudah 6 bulan x pergi buat lesen P.. Adakah lesen saya akan dibatalkan?

Unknown said...

Waalaikumussalam, blh buat dlm tmph sthn keputusan lulus jpj. Sila ke jpj negeri dgn result test, fotostat kp & lesen L 1 kpg, foto 1 kpg. Byrn rm60.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, jgn lbh 3 thn tarikh tamat tmph.

Unknown said...

Waalaikumussalam, lesen L blh guna utk tmph 2 thn dr tarikh lulus kom. Blh renew kat jpj @ pej pos.

Unknown said...

Modul baru kuatkuasa julai2014 mensyaratkan tmbh kelas D masuk semula kpp & test kom.tq

Unknown said...

Waalaikumussalam, syarat pemegang L kereta mesti bljr dgn pengajar memandu bertauliah menggunakan kereta sek @ institut memandu.tq

Unknown said...

Assalamualaikum, saya akan sambung belajar di UK selama 4 tahun, tempoh lesen P saya 14/12/12-13/12/14, jadi bagaimana cara saya boleh tukar lesen P ke CDL ketika saya berada di UK? Boleh buat online atau bolehkah ahli keluarga saya tolong buat di Malaysia? Saya x mahu ambil ujian semula.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 638   Newer› Newest»